- Ontvangen bedankjes 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wat je ziet, is de vleugel van een scharrelaar, een vogel die in Nederland overigens niet voorkomt. De Duitse kunstenaar Albrecht Durer maakte aan het begin van de zestiende eeuw (!) de aquarel die je op het omslag ziet.
Op mijn website, onder het kopje "Ook nog", staan twee teksten over het omslag, een "kunsthistorische" toelichting van mijzelf, en een toelichting van de ontwerper, Herman van Bostelen:
www.gerdienverschoor.nl/ook-nog/
(je moet even naar beneden scrollen om bij de teksten te komen).
De vleugel is geen directe verwijzing naar de engelen en de stenen, maar ik zie het meer als een symbool van plotseling afgebroken leven: de schoonheid van het leven zelf (de prachtige kleuren van de vleugel) en de gruwelijkheid van het afgebroken worden. Maar lees vooral de tekstjes even.
De vleugel is geen directe verwijzing naar de engelen en de stenen, maar ik zie het meer als een symbool van plotseling afgebroken leven: de schoonheid van het leven zelf (de prachtige kleuren van de vleugel) en de gruwelijkheid van het afgebroken worden. Maar lees vooral de tekstjes even.
Dettie schreef : En denk je dat plotselinge afgebroken leven verwijst naar dat verdwenen zusje Annemarie?
Nu we de symboliek achter de omslag weten is het erg goed gekozen vind ik.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen