Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debuut)

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39631 door marjo
Ik word wel steeds nieuwsgieriger naar dit boek, zeker als iedere keer dat vogeltje voorbij komt..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39633 door gertoldenbeuving
Beantwoord door gertoldenbeuving in topic Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu
Prachtige beschrijving van een schitterende roman. Een mooie beschrijving van de Scharrelaarsvleugel op de omslag is te vinden op www.gerdienverschoor.nl/ooknog

<t></t>

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39635 door Annemarie
Ik heb een reactie van de auteur op mijn vraag over de omslag gekregen. Nu weten we het dus. Heel erg vriendelijk van mevrouw Verschoor.

Dit is wat ze schrijft over de omslag:

Wat je ziet, is de vleugel van een scharrelaar, een vogel die in Nederland overigens niet voorkomt. De Duitse kunstenaar Albrecht Durer maakte aan het begin van de zestiende eeuw (!) de aquarel die je op het omslag ziet.

Op mijn website, onder het kopje "Ook nog", staan twee teksten over het omslag, een "kunsthistorische" toelichting van mijzelf, en een toelichting van de ontwerper, Herman van Bostelen:

www.gerdienverschoor.nl/ook-nog/

(je moet even naar beneden scrollen om bij de teksten te komen).

De vleugel is geen directe verwijzing naar de engelen en de stenen, maar ik zie het meer als een symbool van plotseling afgebroken leven: de schoonheid van het leven zelf (de prachtige kleuren van de vleugel) en de gruwelijkheid van het afgebroken worden. Maar lees vooral de tekstjes even.

<t></t>

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39637 door dettie

De vleugel is geen directe verwijzing naar de engelen en de stenen, maar ik zie het meer als een symbool van plotseling afgebroken leven: de schoonheid van het leven zelf (de prachtige kleuren van de vleugel) en de gruwelijkheid van het afgebroken worden. Maar lees vooral de tekstjes even.

En denk je dat plotselinge afgebroken leven verwijst naar dat verdwenen zusje Annemarie?

Dettie

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39638 door Annemarie

Dettie schreef : En denk je dat plotselinge afgebroken leven verwijst naar dat verdwenen zusje Annemarie?

Het zal in de eerste plaats verwijzen naar dood van haar zoon. Maar inderdaad kan het ook verwijzen naar de verdwijning van het zusje. En naar het feit dat het leven zoals het was, werd afgebroken door de oorlog. Nu we de symboliek achter de omslag weten is het erg goed gekozen vind ik.

<t></t>

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39639 door dettie

Nu we de symboliek achter de omslag weten is het erg goed gekozen vind ik.

Ja dat misschien wel maar we hebben wel lang moeten zoeken naar die symboliek en dat lijkt me toch niet de bedoeling als je een boek gelezen hebt of ziet.

Persoonlijk vind ik de kaft dus niet prettig, of anders gezegd het trekt niet aan, zo'n afgerukte vleugel, ook al is het prachtig geschilderd door de meester Dürer.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.400 seconden