Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debuut)

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39616 door Annemarie
Wel een heel mooi vogeltje. Nu snap ik de kleuren van de vleugel op de voorkant ook.

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39617 door dettie

De draad en de vliegende naald

Zou die vliegende naald op de vogel slaan? bedenk ik me ineens.

Begrijp jij die titel Annemarie?

Op de voorkant staat een vleugel van het vogeltje op de foto daarom vind ik het ook zo'n onaantrekkelijk voorkant. Zo'n afgehakte vleugel spreekt mij niet echt aan.

De Tweede Wereldoorlog verandert het leven van Julia voorgoed. Midden in de nacht ontvlucht ze met haar ouders en zusje hun thuisland Polen. Het is 1939 en ze is nog maar twaalf jaar oud. Tijdens deze vlucht, naar Siberië, raakt Julia haar zusje Nina kwijt.

Misschien staat die vleugel wel voor het zusje... Ze voelt het alsof er een deel kwijt is?

Dettie

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39619 door Annemarie

Dettie schreef : Zou die vliegende naald op de vogel slaan? bedenk ik me ineens.

Begrijp jij die titel Annemarie?

De titel wordt in het boek verklaard. Ergens staat iets van: Ze voelt zich als een draad dat door een vliegende naald wordt voortgetrokken. Niet letterlijk maar zoiets. Ze heeft dus niet de regie. De naald bepaalt waar de draad heengaat.

<t></t>

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39621 door Annemarie
Hier staat ook nog wat: www.gerdienverschoor.nl/ook-nog/#TITEL6

maar het is me nog steeds niet duidelijk.

<t></t>

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39626 door dettie
Nee, dat maakt het ook niet duidelijk, er wordt alleen vertelt over de mooie en tegelijk gruwelijke afbeelding van Dürer

Met Herman van Bostelen heeft Dürer een nieuwe navolger gevonden. Voor het omslag van De draad en de vliegende naald heeft hij de vleugel als een beeldend citaat gebruikt. Omwille van de compositie heeft hij de vleugel gekanteld afgebeeld. Als je het boek in handen hebt, kijk dan nog eens goed. En zie hoe de schoonheid van de veren, in al die tinten blauw en groen, contrasteert met de rode en bruine kleuren van de wond op de plaats waar de vleugel is afgerukt. De Blaurackeflügel: prachtig en gruwelijk tegelijk.

Maar wat het met het verhaal in het boek te maken heeft weten we inderdaad nog steeds niet.

Dettie

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39630 door Annemarie
Misschien heeft het met Gerdien Verschoor zelf te maken?

Dit staat op haar website: "Gerdien Verschoor (1963) is directeur van CODART, een internationale netwerkorganisatie voor museumconservatoren van Nederlandse en Vlaamse kunst. Daarvoor werkte ze als cultureel attaché op de Nederlandse ambassade in Warschau, de stad waar De draad en de vliegende naald zich afspeelt"

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.418 seconden