Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Carlos Ruiz Zafón - De schaduw van de wind Samenleesboek

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden #4606 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Ben benieuwd!!!

Dat kerkhof van vergeten boeken laat me naar niet los... ik houd niet van kerkhoven, wel van vergeten boeken!
Laatst bewerkt doorirene.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden #4622 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Nou hier komt mijn verslag.

Het is een boek waar ik snel doorheen las, personages zijn geloofwaardig en ontroeren en grijpen de lezer aan (tenminste mij), het verhaal is spannend, op meerdere momenten creeert de schrijver zelfs spanning om te snijden. Een goed boek ja zondermeer, maar geen meesterwerk? Waarom niet? Een aantal redenen. Het is me te vaak te populair geschreven. Er zijn hele mooie zinnen aan te wijzen, maar ik had toch vaker om meer diepgaande beschrijvingen verwacht, het verhaal schreeuwt erom. Dus meer uitdieping van de sfeer om het hallucinant te maken. Wat ik jammer vind is dat bepaalde gebeurtenissen, verhalen meerdere keren zo goed als hetzelfde langskomen, ik had hier meer vindingrijkheid verwacht. Ook verbaasde het mij dat er niet meer passages uit het boek van de geheimzinnige schrijver in dit boek, De schaduw van de wind geciteerd werden. Dat vond ik toch wel vreemd, want daar draait wel veel om. De stijl in het boek varieert soms behoorlijk gaat van populaire, om meer diepgang vragende zinnen tot diepzinnige bespiegelingen (zonder onleesbaar te worden) over thema's als oorlog, eenzaamheid, liefde en vriendschap; dat zijn voor mij de beste passages uit het boek. Ik moet de schrijver ook nageven dat hij ijzersterke personages heeft gecreeerd die na blijven zinderen, ookal is boek al dagen uit. De gotische en horror-passages zijn heftig en soms bloederig en gewoon zeer geslaagd, dat geld ook voor de gedachten en schilderingen van de Spaanse burgeroorlog.

Ik kwalificeer dit boek als een thriller met soms grote literaire diepgang.

Het is een boek dat ik zeker zal herlezen.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden #4628 door bianca
Beantwoord door bianca in topic Re: bericht
Dat is grappig rotor. Als fanatieke thriller lezer vind ik dit boek dus geen thriller. Tuurlijk er zitten wel dingen in die spannend zijn, maar ik vind het toch meer een literair boek. Al die prachtige zinnen vind je niet in een thriller.

Mijn website over bookcrossing

www.bi-sa.nl/
Laatst bewerkt doorbianca.

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden #4629 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
De zinnen waren mij iets te prachtig. Daar kan ik niet goed tegen.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden #4631 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Eigenlijk vind ik wel dat Rotor gelijk heeft: een thriller met een literaire diepgang. De meeste thrillers worden tegenwoordig verkocht onder het motto: Literaire thriller, denk aan Saskia Noort, Simone van Vught (of hoe ze ook mag heten), Nicci French. etc. etc. Toch vind ik deze boeken vaak niet meer dan een bouquetreeksboekje" Toegegeven ze lezen soms lekker weg, maar de literaire kwaliteiten zijn soms ver te zoeken!

Toch heb ik ademloos genoten van Schaduw in de wind: vanwege dat vergeten kerkhof, en vanwege Barcelona, waar ik al zolang eens een kijkje wil nemen.

Een alleslezer, van Aafjes tot Zwagerman, van Alighieri tot Zafon.

Irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden #4633 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

De zinnen waren mij iets te prachtig

Dat begrijp ik niet Lizzy. Zinnen die té mooi zijn?

Kan je vertellen wat je bedoelt?
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.436 seconden