Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thomas Rosenboom - Zoete mond

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #31125 door PetraO.
Thomas Rosenboom - Zoete mond werd gestart door PetraO.
Het hoofdmotief in Zoete mond vormt de rol van dieren in een mensenleven. Dieren komen in het hele boek voor en zijn steeds een belangrijke scharnier in het leven van hoofdpersonage Rebert van Buyten. Als hij op kamers woont in Arnhem laat zijn huisgenoot zijn kat bij Rebert achter. Met het beest heeft hij een haat/liefde-verhouding en hij komt erdoor in contact met de dierenarts. Dat contact mondt uit in de beslissing om zijn studie landbouwkunde te staken en diergeneeskunde te gaan studeren.

Lees verder, klik hier www.leestafel.info/archief/romans-volwas...rosenboom-zoete-mond

PetraO.
Laatst bewerkt doorPetraO..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #31126 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Staat op het lijstje, maar dat staan er wel meer. Geduld..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #31149 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het boek ligt naast m'n bed te roepen. "Lees mij, lees mij"

En ik wil het ook heel graag lezen, zeker na de recensie van Petra, misschien krijg ik dat wel cadeau van de Sint... Leestijd!

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32181 door marjo
Ik heb het boek nog niet uit, het leest niet snel, maar ik ben gisteren wel naar een avond met de heer Rosenboom geweest.

Dit boek is een kentering in zijn schrijverschap, zegt hij, het is 'zachter', zijn personages zijn niet meer zo fanatiek.

Het was heel interessant om te horen hoe dit boek tot stand is gekomen.

Het eerste feit dat hij gebruikt heeft is het konijn, dat hij zelf een paar jaar terug als huisdier kreeg. Het boek zou in ieder geval gedeeltelijk moeten gaan over dierenliefde in dat dorp aan de Rijn, en iemand moest daar de katalysator voor zijn. De dierenarts was gevonden. Van hem maakte Rosenboom een eenzaam figuur, een buitenstaander.

De walvis zwom werkelijk door de Rijn, in 1966, waardoor de tijd van het boek bepaald was. Al heeft hij bewust dingen die de tijd zouden kunnen aanduiden ( televisieprogramma's, merken, nieuws) weg gelaten, vertelde hij.

Toen moest er een tegenspeler komen en hij herinnerde zich het waar gebeurde verhaal van Jan de Loper, die in het echt Kees de Tippelaar heet. Rosenboom heeft zijn leven als uitgangspunt genomen, waarbij hij zelf de grappen en grollen er bij verzon, want dat was leuk om te doen.

Vervolgens werd de ontmoeting van die twee mannen op zijn Rosenbooms tot stand gebracht. En daar is dan 'Zoete mond'.

Hij zei ook nog dat hij niet gedacht het dat het zo goed zou vallen bij het publiek.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32243 door marjo
Bij dit publiek is het dus ook minder goed gevallen. Het boek heeft mij niet geraakt zoals de andere dat wel deden.

Ik voel helemaal niet de afkeer van dat mannetje zoals jij dat zegt Petra. Een beetje irritant, maar een meelijwekkende figuur is het.

Rebert spreekt mij niet aan, ik vind hem niet aardig.

Maar ik denk dat ik de personages niet aardig kan vinden, omdat de hand van de schrijver steeds zo aanwezig is.

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/archief/romans-volwas...rosenboom-zoete-mond

Marjo

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32245 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hij zag er glunder uit. dat vind ik zo'n leuke uitdrukking, daar alleen om zou ik het boek willen lezen.

Ik begrijp niet zo wat je bedoelt met de hand van de schrijver Marjo.

Ik verbaasde me erover dat er geen sprake is van honden of katten, maar omdat de schrijver verzint dat alle dieren in een zandbak bij elkaar worden 'uitgelaten' kan dat natuurlijk niet.

Waarom niet? Waar ik vroeger woonde hadden ze uitlaatveldjes, een soort zandbak waar honden hun behoefte deden maar waar katten ook graag gebruik van maakten.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.437 seconden