Ja je hebt gelijk, bij mij gaat het eigenlijk altijd om het verhaal.
En over het waarom van de schrijver denk ik minder tot zelden na. (Dan zou ik bijv. bij chicklits, bouquetreeks enz. me dat constant af kunnen vragen. Sorry voor de liefhebbers)
Heel soms heb ik dat wel zoals bijv. bij Julien van Owen Donkers, toen vroeg ik me echt af waarom dat geschreven was.
Ik heb even gegoogleled op 'Victor meijer' en vond dit
En wat zegt die titel dan over jou?
“Het verhaal gaat over de ondergang van een student met een te hoge dunk van zichzelf. Hij staakt zijn studie, maar in plaats van een verbetering, leidt dat tot verslechtering van zijn situatie. Ik heb zelf iets vergelijkbaars meegemaakt; zo’n periode kan een slechte herinnering worden, of een roman. Ik koos voor het laatste.“
Je bent dus ook ooit met je studie gestopt?
“Ja, ik ben na twee jaar kunstacademie afgehaakt. Het was één en al treurnis: docenten voerden onderling oorlogje, met de leerlingen als wapen. Achteraf gezien had ik de kunstacademie beter helemaal aan me voorbij kunnen laten gaan, maar dan had ik dit boek weer niet geschreven, natuurlijk.”
Hier staat de rest
www.cjp.nl/lezen/redactioneel/item3467/1..._Miskend_Talent.html
(Diep in zijn hart vindt hij zichzelf geniaal, dat moet je wel voelen zegt hij om verder te komen)
Dat "docenten voerden onderling oorlogje, met de leerlingen als wapen." zag ik de hele tijd in het verhaal.
Dettie