Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Victor Meijer - Miskend talent (debuut)

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30246 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Allemaal goed en wel, maar ook kunstenaars moeten zich wel eens aanpassen. Net als iedereen. Alsof andere opleidingen alleen maar leuk zijn!

Als hij niet in staat is om zonder die academie een beroemd schilder te worden (zoals blijkt) dan moet hij zich aanpassen.

Natuurlijk kan je daar een boek over schrijven, kan je er een punt van maken, maar dat vind ik dan niet goed genoeg.

Hoe moet ik dat zeggen, het is een beetje een schot voor open doel. Het is een beetje zeuren.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30250 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten Marjo.

Natuurlijk moet iedereen altijd dingen doen die niet leuk zijn of vervelend zijn, dat is bij elke opleiding en bij elk werk zo.

Jij vindt Manolo een zeur, een jongen die zichzelf té geweldig vindt, een verwend joch die maar gewoon aan de slag moet en niet moet zaniken over zo'n leraar.

Zelf denk ik dat Manolo heel goed weet dat hij nog veel dingen kan en moet leren en dát wil hij ook wel, maar hij wil niet dat een leraar de macht heeft te zeggen dat 'hij beter een ander vak kan leren' als hij niet exact doet wat die leraar zegt. Manolo wèèt ook dat Gruis hem dingen kan leren.

Nadat hij van school is gegaan hoort hij ook steeds de stem van Gruis in zijn hoofd die hem aanwijzingen geeft in technieken. Maar hij weet dat Gruis hem zo erg zijn wil oplegt dat zijn eigenheid, zijn eigen kunst, zijn originaliteit daaraan kapot gaat. Hij gaat dan op in rook zoals het eind ook aangeeft. Er blijft niets meer van Manolo zelf over, alleen maar een kloon van Gruis.

Jij zegt: Nou als Manolo zo goed is dan moet hij het zelf ook redden maar dat is dus juist de ellende. Gruis is zo machtig in de kunstwereld dat hij zonder Gruis niets kan bereiken. Hij is een leerling van Gruis. Gruis kan hem maken en breken in de kunstwereld. Als Gruis zegt Manolo stelt niets voor, ik wijs hem af, dan kan hij zijn hele carriere wel schudden, hij móet wel terug en precies doen wat Gruis zegt.

Dettie

die nu verder niet meer weet hoe ze moet uitleggen wat ze bedoelt.
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30258 door marjo
Ik denk dat onze insteek anders is. Ik heb het gevoel dat jij je meer richt op het verhaal op zich, terwijl het mij meer gaat om het waarom van de schrijver.

Ik ben van mening dat Victor Meijer wel kan schrijven, maar ik heb niets met dit verhaal.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30260 door dettie
Ja je hebt gelijk, bij mij gaat het eigenlijk altijd om het verhaal.

En over het waarom van de schrijver denk ik minder tot zelden na. (Dan zou ik bijv. bij chicklits, bouquetreeks enz. me dat constant af kunnen vragen. Sorry voor de liefhebbers)

Heel soms heb ik dat wel zoals bijv. bij Julien van Owen Donkers, toen vroeg ik me echt af waarom dat geschreven was.

Ik heb even gegoogleled op 'Victor meijer' en vond dit

En wat zegt die titel dan over jou?

“Het verhaal gaat over de ondergang van een student met een te hoge dunk van zichzelf. Hij staakt zijn studie, maar in plaats van een verbetering, leidt dat tot verslechtering van zijn situatie. Ik heb zelf iets vergelijkbaars meegemaakt; zo’n periode kan een slechte herinnering worden, of een roman. Ik koos voor het laatste.“

Je bent dus ook ooit met je studie gestopt?

“Ja, ik ben na twee jaar kunstacademie afgehaakt. Het was één en al treurnis: docenten voerden onderling oorlogje, met de leerlingen als wapen. Achteraf gezien had ik de kunstacademie beter helemaal aan me voorbij kunnen laten gaan, maar dan had ik dit boek weer niet geschreven, natuurlijk.”

Hier staat de rest www.cjp.nl/lezen/redactioneel/item3467/1..._Miskend_Talent.html

(Diep in zijn hart vindt hij zichzelf geniaal, dat moet je wel voelen zegt hij om verder te komen)

Dat "docenten voerden onderling oorlogje, met de leerlingen als wapen." zag ik de hele tijd in het verhaal.

Dettie

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30262 door marjo
Ik denk dat ik nog niet duidelijk genoeg ben geweest.

Niet alleen de vraag waarom hij dit geschreven heeft - dat neem ik wel aan dat hij het kwijt wilde - maar meer waarom op deze manier, waarom die toon, waarom die stijl, waarom dat in mijn ogen zeurende toontje. Wat wil hij van de lezer?

Ik hoef ook geen expliciete antwoorden op mijn vragen, daar gaat het niet om, maar het is wel zo dat de manier waarop hij het gedaan heeft ( de antwoorden dus) bepalen wat ik vind van dit boek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30263 door dettie
Het is een beetje mode dat zeurende toontje, het is de laatste tijd vaak dat een boek 'zeurend' wordt geschreven vind ik. Of misschien zijn jonge mensen meer aan het zeuren? :-)

Dettie

die nu moet lachen want in het boek zet Manolo zich juist af tegen de mode.

Tijd voor maken pagina: 0.440 seconden