Marjo schreef : Trouw wordt hierboven geciteerd, maar zonder de op- en aanmerkingen, die er dus ook zijn.
Voor mijn reactie op het boek heb ik een paar losse kernachtige "positieve" zinnen geciteerd. Met de bronvermelding. Dat klopt. Dat mag toch?
Ik had over deze debuutroman gelezen in het magazine Boek. Daar stond een interview met de schrijfster in. In dat interview vertelde de schrijfster over haar angst dat haar debuutroman onopgemerkt zou blijven... Maar haar debuut is in opvallend veel kranten, en voornamelijk positief, besproken! Kort samengevat: als een opmerkelijk debuut.
Om op de hoogte te blijven van nieuw verschenen boeken lees ik de boekenbijlages van Trouw, de Volkskrant en het NRC. En - af en toe - het magazine Boek.
Aan de hand van zo'n recensie, die meestal uit een korte beschrijving van de inhoud en een beoordeling van de recensent van sterke en zwakke aspecten van de roman bestaat, bepaal ik of ik een boek de moeite waard vind om te lezen.
Tussen het lezen van zo'n recensie die maakt dat ik een bepaald boek ga lezen en het moment dat ik het betreffende boek ook werkelijk lees, zit vaak een behoorlijke tijd. Pas als ik het boek uit heb, kijk ik hoe de recensies (nu echt) zijn.
Ik heb veel bewondering voor jou en Dettie die alle debuten willen lezen! Ik heb vorig jaar geprobeerd om er ook een aantal te lezen, maar dat vond ik niet meevallen...
Jeannette