Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Frits Criens - Verzwegen oorlog (debuut)

16 jaren 10 maanden geleden #29615 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Verdriet / leed / problemen mag je nooit vergelijken.Maar mij sprak dit boek ook niet aan. Erg natuurlijk, maar het hele leven hangt van problemen aan elkaar een ander aspect van de oorlog, ook ongelukkig,

Maar ik heb het er toch moeilijk mee als ik dan toch wel vergelijk wat er in WO II verder is gebeurd. De Holocaust en zoveel meer ellende.Miljoenen doden in Rusland enz. Er is een hongerwinter geweest veel mensen hebben daaronder geleden. Is dan de hele bevolking die leefde tussen 1939 en 1945 oorlogsslachtoffer?Misschien wel, maar mijn gevoel over dit boek een zwaar verlopen leven, maar dat hebben veel mensen ook zonder oorlog en ik zou het meer in dat perspectief wil zien.

Wat me wel heel erg schokte was, dat ook daar veewagens vor zijn gebruikt.

Maar ze reden toch niet naar de gaskamers.

Schuilt er niet achter elke voordeur een verhaal en miljoenen op de wereld die helemaal geen voordeur hebben. En ik deel de waarneming van Marjo, is het een boek van Frits Criens of de vrouw.

Sorry, ik heb natuurlijk wel een bepaalde bril op.

Manja Croiset

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 10 maanden geleden #29762 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Hier staat overigens niet achter dat het om een debuut gaat?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 10 maanden geleden #29763 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb het er achter gezet Marjo.

Heb je het boek gelezen Manja?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

16 jaren 10 maanden geleden #29764 door
Nee en Ja, Dettie! Vroeger toen ik nog heel veel las en kocht , ging ik naar de boekwinkel en bracht er uren door,. pakte boeken "scande"ze met mijn blik , las her der een fragment en besloot dan wel of niet te kopen.

Ik had het te leen van Jitske, die ook wou weten hoe ik het vond en zo heb ik dus in zijn totaal gescand en her en der stukkken gelezen en dacht nee , het is geen Manja boek en wat ik vond heb je gezien. Misschien had ik het erbij moeten zeggen, hoe ik het tot me genomen had.

Manja

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden #29800 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb hier even over na moeten denken.

Het boek heet Verzwegen oorlog. Je kan het ook zo zien dat door de verschrikkingen van de Holocaust andere mensen geen aandacht krijgen die het wel verdienen. Net als mensen die na WOII naar Indonesië moesten, die zitten ook in de vergeten/verzwegen hoek. (pas de laatste jaren is er een beetje aandacht voor)

Ik denk dat Frits Criens met dit boek heeft willen aangeven dat iedereen geleden heeft door de oorlog, en ieder een verhaal heeft, dat iedereen eigenlijk aandacht verdient voor zijn/haar verhaal.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

16 jaren 9 maanden geleden #29801 door
Het zou ook kunnen zijn, Dettie, dat het verzwijgen alleen op de schoonmoeder slaat. Door bescheidenheid en misschien schaamte verzweeg ze lang wat ze meemaakte. Ik neem aan dat de evacuatie van de Noord-Limburgers (toevalig heb ik een buurman die als kind werd geëvacueerd) in Noord-Limburg niet verzwegen zal zijn. maar het was een lokale ervaring zoals ieder gebied in Nederland oorlogservaringen heeft, die in het niet vallen vergeleken met de holocaust, de bombardementen op Rotterdam en Nijmegen en het drama te Putten uitgezonderd.

Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.451 seconden