Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Frits Criens - Verzwegen oorlog (debuut)

16 jaren 9 maanden geleden #29821 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Het zou ook kunnen zijn, Dettie, dat het verzwijgen alleen op de schoonmoeder slaat. Door bescheidenheid en misschien schaamte verzweeg ze lang wat ze meemaakte. Ik neem aan dat de evacuatie van de Noord-Limburgers (toevalig heb ik een buurman die als kind werd geëvacueerd) in Noord-Limburg niet verzwegen zal zijn. maar het was een lokale ervaring zoals ieder gebied in Nederland oorlogservaringen heeft, die in het niet vallen vergeleken met de holocaust, de bombardementen op Rotterdam en Nijmegen en het drama te Putten uitgezonderd.

Pieter

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen (en zei dacht ik) dat elk leed zijn eigen verhaal heeft. Omdat de holocaust, de bombardementen etc in het groot gebeurden, het aantal slachtoffers enorm véél was, gaat heel veel aandacht daar naar toe, maar daarnaast zijn er heel veel mensen die ook heel erge dingen meemaakten. Ik lees het vaak dat dat wordt afgedaan als... ja maar dat is niets vergeleken met... terwijl deze mensen het ook enorm moeilijk hadden. Alleen zijn die dingen individueel. Ik denk dat Frits Criens met zijn boek dit keer die mensen wilde gedenken.

Dit in de vorm van die vrouw, maar die vrouw staat voor al die individuen die ook vreselijke dingen zagen, meemaakten, ondergingen alleen worden die niet zo erg gevonden als de holocaust en bombardementen etc.

Net wat Manja zegt, je mag niet vergelijken, maar ook deze mensen zoals de vrouw in het boek van Criens mogen ook een stem krijgen. Mogen ook eens gehoord worden ipv dat alles verzwegen moet blijven omdat het niet zo erg is als...

Dettie

Vandaag, las ik in mijn krant, wordt de dag herdacht die in 1944 het begin was van de hongerwinter. Er stierven 20.000 mensen en nog veel meer hebben er verschrikkelijk onder geleden. Ook een min of meer vergeten groep. Het spijt me dat ik deze groep hierboven niet noemde.

Pieter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden #29822 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Er worden een heleboel mensen en groepen niet genoemd Pieter, je kan dan wel aan de gang blijven met spijt betuigen.

Zullen we afspreken dat de vrouw in Criens boek staat voor al die vergeten mensen, voor alle slachtoffers.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.394 seconden