- Ontvangen bedankjes 0
Dettie schreef : Ik heb hier even over na moeten denken.
Het boek heet Verzwegen oorlog. Je kan het ook zo zien dat door de verschrikkingen van de Holocaust andere mensen geen aandacht krijgen die het wel verdienen. Net als mensen die na WOII naar Indonesië moesten, die zitten ook in de vergeten/verzwegen hoek. (pas de laatste jaren is er een beetje aandacht voor)
Ik denk dat Frits Criens met dit boek heeft willen aangeven dat iedereen geleden heeft door de oorlog, en ieder een verhaal heeft, dat iedereen eigenlijk aandacht verdient voor zijn/haar verhaal.
Dettie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
PieterW schreef : Het zou ook kunnen zijn, Dettie, dat het verzwijgen alleen op de schoonmoeder slaat. Door bescheidenheid en misschien schaamte verzweeg ze lang wat ze meemaakte. Ik neem aan dat de evacuatie van de Noord-Limburgers (toevalig heb ik een buurman die als kind werd geëvacueerd) in Noord-Limburg niet verzwegen zal zijn. maar het was een lokale ervaring zoals ieder gebied in Nederland oorlogservaringen heeft, die in het niet vallen vergeleken met de holocaust, de bombardementen op Rotterdam en Nijmegen en het drama te Putten uitgezonderd.
Pieter
Marjo schreef : Dit laatste, daar ben ik het mee eens. En los van het feit dat ik het boek minder goed geschreven vind, staat mijn mening dat iedereen zijn verhaal mag vertellen. IEDEREEN heeft recht op erkenning, zowel het zieke als het gezonde kind.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen