Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Willem Jardin - Monografie van de mond (debuut)

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24385 door Peter J.R. Vermaat
Beantwoord door Peter J.R. Vermaat in topic Debuten lezen

Marjo schreef : Nu moet ik zeggen dat ik het waarschijnlijk niet uit mezelf gekozen zou hebben. De titel en de omslag trekken me niet. Maar het is een debuut. En Dettie en ik hebben een soort uitdaging: we lezen alle debuten. Ook die ons niet meteen aantrekken.

Ik was bij dit boek al blij dat ik er doorheen kwam..

Aha, dat verklaart veel. Benieuwd waarom jullie juist debuten willen lezen. Zo lang je niet alle tijd van de wereld hebt, moet je immers kiezen? Of is jullie ervaring dat een boek dat je van tevoren niets lijkt, meestal erg meevalt (behalve "Monografie van de mond" dan).
Laatst bewerkt doorPeter J.R. Vermaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24386 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Oeps.. heb je iets tegen de schrijver? Of alleen tegen zijn schrijfselen?

Ik bedacht me eigenlijk dat hij geen roman had moeten schrijven maar een bundel essays of zo.

Die website heb ik nog niet bekeken maar dat van die spelfout verbaast me niet. Staat in het boek ook. Dat valt me dan weer wel op, maar veel van de andere dingen die jij bespreekt in bovenstaande daar heb ik compleet overheen gelezen. Het gaat grotendeels boven mijn pet, en dan lezen mijn ogen niet ieder woord meer. Maar sommige stukjes, vooral in het deel over de jongste broer vond ik best goed. Dat over het abattoir dus.

Dat hij zich identificeert met het jodendom, waar moet ik dat uit opmaken? Alleen omdat hij er aandacht aan besteedt?

Ik ben maar een gewone lezer, heb geen kennis van al die wetenschappelijke dingen zoals jij en de schrijver, maar ik vind dat een wetenschappelijke opleiding ook niet nodig hoeft te zijn om een roman over wetenschap of een waarin de wetenschap aan bod komt te kunnen begrijpen. Vaak begrijp ik het niet, dat is zo, maar ik vind ook dat jij als criticus wel een beetje te veel aan het muggenziften bent. Vandaar de vraag of je iets tegen de schrijver hebt..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24387 door Peter J.R. Vermaat
Beantwoord door Peter J.R. Vermaat in topic Iets persoonlijks?
Nee, af en toe kun je misschien de woede lezen die ik voelde toen ik het las. De quote die jij gekozen hebt is in dit verband kenmerkend voor de gewild intellectuele lading die er over de lezer wordt heengekieperd.

Wat mij vreselijk irriteert aan het boek is dat de schrijver je zo ongeveer op elke bladzijde aangrijnst als een Amerikaanse TV-dominee en roept: "Wat weet ik veel he? Wat heb ik het allemaal goed door he?"

En dat in een stijl die vaak uitgesproken belabberd is.

Ik snap dan twee dingen niet. Hoe kan een uitgeverij hiermee komen en niet alleen dat, het op de flap ook nog eens de hemel inprijzen? En hoe kan een schrijver zelf zo verblind zijn door eigenwaan dat hij enerzijds zo graag die indruk van intellectueel wil wekken en aan de andere kant zulke domme denkfouten maakt in zijn boek.

Misschien had jij dat ook wel. Na sommige boeken kun je je werkelijk bekocht voelen, besodemieterd. Dat dus. :evil2:
Laatst bewerkt doorPeter J.R. Vermaat.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24388 door marjo
Ik heb mezelf even de vraag gesteld of ik me ooit besodemieterd heb gevoeld door een boek.. nee dus.

Als ik zelf een boek kies (dus afgezien van deze debuutuitdaging) en het bevalt me niet (stijl, onderwerp, wat dan ook) dan klap ik het boek dicht en pak een ander. Ik heb me nog nooit zo opgewonden, zoals dat bij jou blijkbaar het geval is, en woedend? Welnee. Ik ga er toch van uit dat een schrijver niet alleen voor zichzelf schrijft, maar zijn lezers wil behagen.

Of de manier waarop de juiste is of niet, die beoordeling is voor iedere lezer anders. Bij mij slaat het niet aan. Bij jou om heel andere reden ook niet, maar dat zijn er maar twee. Ik gun het iedere schrijver dat hij of zij de juiste doelgroep vindt..

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24389 door marjo
Wat de debuten betreft, zie de debutantenpagina.

www.leestafel.info/productssimple4.html

Wij benaderen iedere nieuwbakken schrijver met open vizier. Soms valt een boek tegen, soms valt het mee. Soms vind ik een boek goed, en vindt Dettie dat niet. Of andersom.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24392 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Aha, dat verklaart veel. Benieuwd waarom jullie juist debuten willen lezen.

Bij mij zit er naast de uitdaging die Marjo noemt ook wel een beetje 'idealisme' bij. Ik erger me aan de agressieve manier waarop zogenaamde bestsellers gepromoot worden, je struikelt in bijna elke boekwinkel over dezelfde titels. De nieuwe schrijvers krijgen nauwelijks aandacht. Ik hoop dat door de debuten te lezen en een verslag op de site te plaatsen dat er wat meer aandacht aan debutanten wordt geschonken.

Verder zag ik op je site dat je de poëziebundel van Peter du Gardijn ook niets vond. Zaten er daardoor al een beetje sceptische gedachten bij voordat je het boek van Jardin las? (Garden en Jardin bedenk ik me nu)

Heb je de roman Nachtzwemmen van du Gardijn ook gelezen?

En wat vond je daarvan?

Ik heb beide boeken van de broers (nog) niet gelezen dus daar kan ik niet over oordelen.

Wel kan ik me inderdaad bekocht voelen met name als een heel klein gedeelte van een boek op de flaptekst staat en dat gedeelte trekt mij en dan blijkt het feitelijke verhaal over iets heel anders te gaan.

Maar ook voel ik mij bekocht door semi-intellectueel geneuzel of bizarre metaforen of 'romannetjestaal' bij een boek dat als literair aangeprezen wordt etc. Ooit heb ik een boek gelezen 'tijd kost geld' en daar voelde ik ook een soort agressie bij vanwege het enorme geneuzel, maar dat is dan nog altijd mijn gevoel.

Ik voel de kwaadheid in je betoog en houd van kritiek die onderbouwd is maar ik krijg wel een beetje het zelfde gevoel als Marjo... heb je iets tegen de gebroeders?

Heb je nog meer boeken gelezen die dit 'bekocht voelen' bij je opriepen?

Welke boeken zijn voor jou wél goede boeken?

Je merkt, het maakt me nieuwsgierig.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.540 seconden