Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #28176 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht
In een interview zegt Vuijsje dat zowel de mensen in het "kak" milieu als een lezeres uit de Bijlmer niet "blij" waren met zijn typering.

Herman Koch geeft in zijn boek ook een prachtige typering van een bepaald "gegoed" milieu. En van een sterrenrestaurant. Licht satirisch.

Zoiets doet Vuijsje naar mijn mening ook. Maar omdat de schrijver zelf afkomstig is uit een gegoed joods intellectueel milieu kàn hij daar over schrijver. Zoals Najib Amhali grappen over Marokkanen kan maken. En Leon de Winter over joden kan schrijven als in zijn boek Recht op terugkeer.

Het Bijlmermilieu ken ik niet. Maar Vuijsje kent het wel. Natuurlijk geloof ik niet dat alle jongeren dezelfde seksuele moraal hebben als de jongeren in Vuijsje's roman.

Maar denk jij dat hij wat hij in de boxen van de Bijlmerflats laat gebeuren, verzonnen heeft Dettie?

Als ik lees over de praktijken van lover boys bijvoorbeeld, kan ik ook nauwelijks geloven dat in ons keurig landje zoiets mogelijk is...

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #28177 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Maar denk jij dat hij wat hij in de boxen van de Bijlmerflats laat gebeuren, verzonnen heeft Dettie?

Nee, dat zal best gebeuren maar ik kan me, net als bij die lover boys, niet indenken dat het constant gebeurt en zo doet Vuijsje het wel een beetje voorkomen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #28179 door jeanette

Dettie schreef :

Nee, dat zal best gebeuren maar ik kan me, net als bij die lover boys, niet indenken dat het constant gebeurt en zo doet Vuijsje het wel een beetje voorkomen.

Zo heb ik dat niet ervaren! Op een gegeven moment knapt hoofdpersoon David ook op dat gedrag af en vertrekt.

Hij is afgeknapt op het intellectuele niveau van "zijn Zuid - Oost vrienden".

En volgens mij ook op hun seksueel gedrag.

Hij gaat op reis naar de VS, naar Memphis. Daar gaat hij op zoek naar donkere vrouwen met grote tata's. En hij ontmoet Rosalynn. Alhoewel Rosalynn een donkere huid heeft, beantwoordt zij niet aan zijn schoonheidsideaal van de donkere vrouw. Maar zij maakt wel veel indruk op hem!

Eindelijk een donkere vrouw die gestudeerd heeft en hem niet vraagt om geld voor de nagelstudio.

Een donkere intellectueel die eigenlijk niet verschilt van een blanke intellectueel.

Jeannette

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28265 door jeanette
Vuijsje heeft met zijn roman "Alleen maar nette mensen" niet de Libris literatuurprijs gewonnen.

Wel is hij van de 6 genomineerden de schrijver die de meest media aandacht krijgt!

Er is volgens mij geen tussenweg: of je vindt het boek vreselijk en stigmatiserend of je bewondert Vuijsje's kijk op de multi-culturele samenleving.

Vandaag staat er bijvoorbeeld weer een interessant artikel van Stine Jensen op de site van nrc.next.

Jeannette

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28266 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ontzettend veel reuring in de media inderdaad. Met héél veel emotie.

Ik heb het boek nog niet gelezen, dus ik ga in mening iedere keer met de laatste spreker die ik hoor mee.

om echt een mening te vormen moet je het boek toch zelf lezen denk ik. Ga ik uiteindleijk ook nog wel doen.

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
17 jaren 2 weken geleden #28765 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Tja en ook hier is het boek alweer uit. En ook ik moet constateren dat ik het met "gemengde gevoelens" heb gelezen.

Het verhaal is origineel, verfrissend en leest als een trein, daar niet van, maar toch proefde ik ook wat puberale elementen en had ik door de korte, strak geformuleerde zinnetjes en hoofdstukken af en toe het idee dat ik een boek voor jongeren zat te lezen.

(Waarmee ik ook wil zeggen dat dit een boek zal zijn dat bij de schooljeugd ---zover er nog gelezen wordt---zeker al zal slaan).

Al met al een leuk, vlot te lezen boek, maar m.i. zeker geen Gouden Uil prijs of Librisnominatie waardig...

O ja en wat betreft die "ranzigheid" dat viel wel mee hoor, daar kon de generatie Wolkers, Cremer e.d. indertijd ook wel wat van...

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Tijd voor maken pagina: 0.636 seconden