Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Lees meer
17 jaren 2 weken geleden #28766 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

irene schreef :
O ja en wat betreft die "ranzigheid" dat viel wel mee hoor, daar kon de generatie Wolkers, Cremer e.d. indertijd ook wel wat van...

groetjes, irene

Nou ik dacht ik meld die 'ranzigheid' maar want sommige mensen houden daar totaal niet van om te lezen.

Ik vind het ook geen Gouden Uil waard. Het is meer het schokeffect dan het mooie schrijven, vind ik.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden #30107 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht
Gisteravond werd Robert Vuijsje in de Bibliotheek van Amstelveen geinterviewd door criticus Arjan Peters.

Arjan Peters stelde vragen over de achtergrond van Vuijsje: over zijn jeugd, studie en werk. Maar natuurlijk vroeg Peters naar de achtergrond van de tot standkoming van het boek Alleen maar nette mensen.

Vuijsje vertelde dat het zijn intentie was om een boek over de multi-culturele samenleving te schrijven, een anti-racistisch boek, met een fictieve hoofdpersonage en over groeperingen in onze samenleving die hij zelf kent; de joodse intellectuelen in Amsterdam Zuid, en de zwarten in de Bijlmer. Nadrukkelijk stelde hij dat het natuurlijk niet zo is dat alle mensen die tot zo'n groep behoren aan het beeld beantwoorden zoals dat in het boek geschetst wordt.

Een jaar na het verschijnen van het boek, dat bijna unaniem lovend besproken was in de media, kwam de roman op twee verschillende shortlists voor belangrijke literaire prijzen en opeens wilde iedereen deze romandebuut lezen.

Vervolgens werd Vuijsje, die een anti-racistisch boek geschreven meende te hebben, verweten een racist te zijn en ging de discussie niet meer over de inhoud van zijn boek.

Het was een hele bijzondere avond met twee hele interessante persoonlijkheden!

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30108 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

jeannette schreef :
Vuijsje vertelde dat het zijn intentie was om een boek over de multi-culturele samenleving te schrijven, een anti-racistisch boek, met een fictieve hoofdpersonage en over groeperingen in onze samenleving die hij zelf kent; de joodse intellectuelen in Amsterdam Zuid, en de zwarten in de Bijlmer. Nadrukkelijk stelde hij dat het natuurlijk niet zo is dat alle mensen die tot zo'n groep behoren aan het beeld beantwoorden zoals dat in het boek geschetst wordt.

Vuijsje wilde een anti-racistisch boek schrijven, dat heeft hij qua 'rassen' ook gedaan. Hij dikte alles erg aan, zoals de champagnedrinkende, in grote jeeps rijdende, blabla kakmensen uit Amsterdam Zuid en de stereotypering van de zwarte en Marokkaanse mensen.

Maar hij had zelf toch wel kunnen bedenken, en ik denk ook dat hij dat heel goed weet, dat deze mensen niet kritiekloos zullen blijven. Volgens mij is dit boek ook wel geschreven met het (bewuste) doel om op te vallen. En dit laatste kan zowel positief als negatief opgevat worden.

Het lijkt me inderdaad wel een heel bijzondere avond Jeannette.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
14 jaren 10 maanden geleden #40113 door dettie
Annet Malherbe en Jeroen Krabbé in Alleen maar nette mensen

AMSTERDAM - Annet Malherbe en Jeroen Krabbé zijn volgend jaar te zien in de verfilming van de bestseller Alleen maar nette mensen van auteur Robert Vuijsje.

Dat maakt de schrijver donderdag bekend op een persbijeenkomst in Amsterdam.

Malherbe en Krabbé nemen de rollen op zich van de ouders van hoofdpersoon David, gespeeld door Geza Weisz. Weisz was eerder te zien in onder meer Sterke Verhalen en Happy End.

De rol van de 'donkere schone' op wie David verliefd wordt, wordt gespeeld door de nog onbekende Imanuelle Grives.

De opnames van Alleen maar nette mensen lopen van 4 september tot half oktober. De film is vanaf 1 maart volgend jaar op het witte doek te zien.

Controverse

Alleen maar nette mensen speelt in zowel het chique Amsterdam-Zuid als in de Bijlmer. Vuijsje (1970) vertelt in zijn roman over een joodse jongeman uit Amsterdam die vaak voor een Marokkaan wordt aangezien.

Hoofdpersonage David heeft een voorliefde voor donkeren vrouwen met "stevige borsten en billen". Het boek riep na zijn verschijning in 2008 controverse op. Vuijsje schetst hoe verschillende milieus in de hoofdstad uiteen kunnen lopen en stipt problemen aan uit de multiculturele samenleving.

Bron: nu.nl 1 september 2011

Lees meer
14 jaren 10 maanden geleden #40119 door marjo
Het was (voor mij|) niet te lezen. Zou het wel te bekijken zijn?

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #42989 door Marijn
Terwijl ik het boek las, vond ik dat hij de vooroordelen soms wat extra in de verf zette. Misschien was dit nodig om zijn boodschap duidelijker over te brengen, maar ik vond het wat te expliciet naar voor gebracht. Ik denk niet dat ik de film zal bekijken op basis van wat ik gelezen heb.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.433 seconden