Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #43002 door WilV
Hallo Marijn, welkom hier!

Ja dat vond ik ook, dat hij het soms wat té erg uitvergrootte.

Ook daardoor bracht dit boek zoveel comotie te weeg denk ik. Het werden stereotypen.

Groeten Willeke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #43004 door Marijn
Bedankt!

Misschien heeft Robert Vuijsje er eigen ervaringen in geweven, dat zou ook kunnen. Ik weet natuurlijk niet in welk milieu hij is opgegroeid of in welke omstandigheden hij leeft/leefde. Misschien wordt hiervoor in de film een plaatsje voorzien om zijn persoonlijkheid wat aan te kaarten. Zodat we een mentale schets kunnen maken waarop dit is gebaseerd.

-Marijn

<t></t>

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #43008 door WilV
Het boek is voor een deel op hemzelf en zijn voorliefde voor zwarte vrouwen gebaseerd. Ook het milieu waaruit hij komt heeft grote overeenkomst met dat van hem zelf.

In zijn nieuwe boek, wat net uit is, is dat ook zo begreep ik uit een interview in de Volkskrant zaterdag.

Groetjes Willeke

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #43013 door dettie

Marijn schreef : Bedankt!

Misschien heeft Robert Vuijsje er eigen ervaringen in geweven, dat zou ook kunnen. Ik weet natuurlijk niet in welk milieu hij is opgegroeid of in welke omstandigheden hij leeft/leefde. Misschien wordt hiervoor in de film een plaatsje voorzien om zijn persoonlijkheid wat aan te kaarten. Zodat we een mentale schets kunnen maken waarop dit is gebaseerd.

-Marijn

Welkom Marijn,

Ja zoals Willeke al schrijft heeft Robert Vuijsje zijn eigen ervaringen erin verweven. Hij groeide op in het chique Amsterdam-Zuid, maar zag er uit als een Marokkaan en werd vaak ook zo behandeld. Hij heeft ook aangegeven dat hij valt op negerinnen met grote bor.sten (de punt in het woord is vanwege de spam) én dat het boek op eigen ervaringen gebaseerd is. Hij benoemt alles wel erg expliciet, vooral wat er gebeurde in de garage in de Bijlmer vond ik persoonlijk wel erg ver gaan, alsof het heel gewoon was wat daar gebeurde. Hij vroeg natuurlijk wel om reactie met zijn boek. Je kunt zulke dingen ook heel anders beschrijven en hij koos voor deze toch wel provocerende manier.

Dettie

9 jaren 1 maand geleden #81766 door
Ik heb het boek liggen en ik ben wel benieuwd. ik heb indertijd het Sinterklaasfeuilleton over dezelfde figuren gelezen en lees altijd z'n interviews in De Volkskrant. Er is ook nog een soort relletje geweest over het feit dat hij die interviews deed, terwijl iemand van mening dat ze niet door een 'blanke', maar door een allochtoon hadden moeten worden geschreven, waarop hij opmerkte dat hij als Jood, natuurlijk net zo goed te maken had gehad met discriminatieleed van z'n voorzaten.

Lees meer
9 jaren 1 maand geleden #81769 door dettie
Oh ik ben ook benieuwd hoe jij dit gaat vinden Renate. Ik wacht in spanning af ;-)

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.487 seconden