Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Bernardo Soares (Fernando Pessoa) - Boek der rusteloosheid

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21487 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Misschien de vorm, maar niet de inhoud.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

18 jaren 4 maanden geleden #21512 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Marjo schreef : Misschien de vorm, maar niet de inhoud.

Dat is al heel wat, Marjo, en misschien wel het belangrijkst. Pessoa noemde zich een decadent schrijver omdat het bij hem vooral om de esthetiek gaat, de vorm dus. Dat wil niet zeggen dat de inhoud onbelangrijk is, hij zet je aan het denken en je hoeft het lang niet altijd met hem eens te zijn. Maar zijn taalgebruik is een genot op zichzelf.

Hg. Pieter

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21513 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Een enkeling onder ons, bevrijd of verdoemd, ziet ineens- en hij ook maar zelden- dat alles wat wij zijn datgene is wat wij niet zijn, dat wij ons vergissen in wat klopt, en geen gelijk hebben in wat wij juist achten. En die enkeling, die een kort ogenblik het naakte universum ziet, creëert een filosofie of droomt een godsdienst; de filosofie verbreidt zich, en de godsdienst verspreidt zich, en degenen die in de filosofie geloven, gebruiken haar als kleren die ze niet zien, en degenen die in de godsdienst geloven zetten haar op als een masker en vergeten dat ze het dragen.

Deze tekst vind ik wel erg mooi maar het vraagt wel meerdere keren lezen.

Moet er even verder over nadenken. Ik geloof dat ik het er niet mee eens ben. Vooal met dit stukje niet En die enkeling, die een kort ogenblik het naakte universum ziet, creëert een filosofie of droomt een godsdienst

Ik moet nog even de goede woorden vinden om dit toe te lichten.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

18 jaren 4 maanden geleden #21518 door
Ben erg benieuwd wat er volgt, Dettie.

Lees meer
18 jaren 4 maanden geleden #21521 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik vind deze "uitspraken" heel bijzonder, mijn reactie gaat van "ah ja" tot "wat goed gevonden".

Het willen begrijpen is minder zijn dan een mens; want mens-zijn is weten dat het niet te begrijpen is.

inderdaad een paradox: je weet dat het in realiteit niet klopt: een mens wil begrijpen, maar soms is het niet te begrijpen, dus men zou kunnen zeggen dat "willen begrijpen minder is dan een mens".

Een valse redenering (sofisme) maar o zo spitsvondig (ik bedoel dit niet negatief, er moet een beter woord zijn)!

Waar is God als hij niet bestaat? Ik wil bidden en huilen, berouw hebben om misdaden die ik niet heb begaan.

Ook weer zoiets: ik wil bidden en huilen om misdaden (bij God), dat lijkt een juiste redenering. De toevoeging " die ik niet heb begaan" maakt er een paradox van.

Ik hou wel van zo'n woordkunst.

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

18 jaren 4 maanden geleden #21524 door
Daarom ben ik zo bezeten van dit boek, Tiba. Het is een heel diepzinnige, originele woordkunstenaar. Blij dat ik medebewonderaars heb :) .

En ben nog steeds nieuwsgierig naar het tweede antwoord van Dettie.

Hg. Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.417 seconden