Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

John Meilink - In Barbarije

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103091 door marjo
John Meilink - In Barbarije werd gestart door marjo
Een boek naar mijn hart: gefictionaliseerde - maar niet te veel - geschiedenis. Interactief lezen voor volwassenen, want wil je meer weten, dan ga je opzoeken. Deels in het boek zelf, deels buiten het boek om.

En: NieuwerAmstel is de plek waar Thomas Hees zijn oude dag doorbrengt, en waar hij zijn journaal schrijft, dat door Meilink gebruikt is.

Lees meer: www.leestafel.info/john-meilink

-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

3 jaren 9 maanden geleden #103099 door
Beantwoord door in topic Re: John Meilink - In Barbarije
Ik weet niet of het zo onbekend was dat ook blanken in slavernij konden belanden (overigens hebben die ervaringen ze er kennelijk niet van weerhouden om anderen als slaaf te verhandelen, het idee 'wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet' was kennelijk onbekend). Ik meen me te herinneren dat verhalen over slavernij aan de Barbarijse kust wel opdoken in oude jongensboeken. Ik kan me iets uit Paddeltje herinneren en het zou kunnen dat er ook iets in een paar andere boeken over voorkomt, zoals de 3 boeken van K. Norel over Scheepsmaat Woeltje, Stuurman Aart en Kapitein Wesssels.

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103101 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: John Meilink - In Barbarije
Toch is er nooit zoveel aandacht aan geschonken. En nu met al die al of niet gemeende excuses slaat ook niemand dit zijpaadje in.

3 jaren 9 maanden geleden #103107 door
Misschien is ook wel een verschil tussen de slavernij van blanken in Barbarije en het op grote schaal transporteren van mensen naar een ander land, om daar als slaaf gebruikt te worden. We horen uiteindelijk ook maar weinig over lijfeigenschap in het verleden.

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103108 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: John Meilink - In Barbarije
En slavernij is 'zo oud als Rome' Nog ouder waarschijnlijk. Maar excuses daarvoor? Welnee.

3 jaren 9 maanden geleden #103112 door
Ik denk dat het verschil zit in het verplaatsen van mensen naar een compleet ander continent, dat de latere slavernij uitzonderlijk maakte. Nog maar afgezien van het daarmee gepaard gaande racisme, racisme dat niet verdween na het afschaffen van de slavernij. Zelfs sommige mensen die tegen slavernij waren, wilden liever niet dat de voormalige slaven gelijke rechten kregen. Zie dit stuk over David Meredith Reese skepticalinquirer.org/exclusive/the-amer...-freeing-the-slaves/ die weliswaar wel voor het afschaffen van de slavernij was, maar deze mensen bij voorkeur terug naar Afrika wilde sturen. Dus misschien zijn excuses toch wel op hun plaats.

Tijd voor maken pagina: 0.560 seconden