Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

John Meilink - In Barbarije

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103116 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: John Meilink - In Barbarije
Daar verschillen we van mening, maar ik vind meer dat wat er in het verleden gebeurde ook echt verleden tijd is. Ik vind het hypocriet om excuses aan te bieden en tegelijk discriminatie te laten voortbestaan.

Het draait allemaal om macht en geld. De Afrikaanse bevolking had geen enkele kans tegen die invasieve exoten...

Ik vraag me wel eens af of huidskleur echt aan de basis ligt van dit hele probleem.

Bij blanke slavernij draait het ook hier om: macht over de zwakkere.

Anders zijn, en macht kunnen uitoefenen over die zwakkere.

Stel nou eens dat Afrikaanse volkeren niet zo makkelijk te overheersen was geweest?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103117 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: John Meilink - In Barbarije
Misschien is het ook wel zo geweest dat Afrikaners zulke andere omgangs- en cultuurvormen hadden dat het niet in ze opkwam dat blanke mensen hen zouden gaan gebruiken. Blanke mensen zagen de Afrikaners als handelswaar, omgekeerd was dat niet zo. Blanke mensen hadden ook wapens...

Welke keus maak je dan?

Dettie

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103123 door marjo
Dat is precies wat ik bedoel. De sterke overwon de zwakkere. Het ging in eerste instantie misschien niet eens om de kleur.

De slavernij waar het in dit boek over gaat is houdt ook in: mensen gevangen nemen, en laten werken. Zoals heden ten dage nog steeds gebeurt. Heeft ook niets met kleur te maken.

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103131 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: John Meilink - In Barbarije
Ah ik dacht dat je bedoelde dat Afrikaanse volkeren zich te weinig verdedigden.

Ja inderdaad het heeft in feite niets met kleur te maken. Als je het heel ver doorvoert kun je zelfs zeggen dat gewoon werken een vorm van slavernij is, je maakt het bedrijf rijker, alleen jij wordt nu ook beloond voor je werk, wat slaven niet werden.

Dettie

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103135 door marjo
Ja, dat klopt. Hoewel er nog steeds onbetaald werk bestaat en dan bedoel ik niet vrijwilligerswerk!

Tijd voor maken pagina: 0.428 seconden