Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Paulo Coelho: Elf minuten

Lees meer
21 jaren 7 maanden geleden #1347 door marjo
Paulo Coelho: Elf minuten werd gestart door marjo
Ok, niet het esoterische gezweef zoals ik dat van een ander boek van Coelho kende, maar vanaf het begin wel doorspekt met irritante "wijze lessen"..

Voor wie het verhaal niet kent: Maria, een mooie Braziliaanse laat zich

verleiden om naar Geneve te gaan, en raakt daar in de prostitutie verzeild.

Niet aan de straat overigens, maar keurig in een nachtclub. Na een paar verkeerd gevallen (van een mug een olifant, naar mijn idee) ervaringen met jongens, heeft ze besloten niet meer verliefd te worden. Ze geeft haar lichaam voor de technische liefde: alleen sex, zonder gevoelens.

Tot ze een schilder ontmoet, die net als zij op zoek is naar de ware liefde.

Waarom die zoektocht langs sadochisme en masochisme moet gaan is mij niet duidelijk. En het zijn geen onderwerpen waarover ik wil lezen. Dicht dat boek.

Marjo

Tot zo'n 150 pagina's ben ik gekomen, toch op de helft van het boek. Maar het is mijn soort boek niet. Toch schijnt men hier lyrisch over te zijn. Wie kan mij vertellen waarom?

Lees het oorspronkelijke artikel: www.leestafel.info/archief/romans-volwas...o-coelho-elf-minuten
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 7 maanden geleden #1348 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb wel andere boeken van Coelho gelezen en was daar diep onder de indruk van.

Vooral Veronika besluit te sterven vond ik prachtig.

Die Veronika wil zelfmoord plegen maar ze komt bij in een psychiatrische inrichting. De dingen die ze daar ziet en beleeft maken dat je je af gaat vragen wie is er nu gek? Coelho gaat vrij ver in zijn gedachten weergeven, misschien dat dat je tegenstaat?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 7 maanden geleden #1349 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
De manier waarop..in "Elf minuten" wordt het verhaal steeds onderbroken door dagboekstukjes van de hoofdpersoon, waarin ze alles op een rijtje zet. Op een moraliserende toon. Dat staat me tegen! Ik ken dat boek waar jij het over hebt niet, maar er zijn nu al twee boeken van die schrijver die ik niks vind..

Lees meer
21 jaren 7 maanden geleden #1350 door dettie
Ik had Elf minuten hier nog liggen marjo en ben er gelijk in begonnen.

De omslag in het verhaal komt eigenlijk op het moment dat ze die schilder ontmoet. Dan begint het meer filosofische/wijze lessen gedeelte. Ben nu op blz 143 maar ben nog geen masochisme tegengekomen. Als ik het uit heb kom ik er op terug.

Groetjes

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 7 maanden geleden - 17 jaren 2 maanden geleden #1365 door dettie
En het boek is uit.

Dit vond ik ervan....

www.leestafel.info/paulo-coelho

Bernadet
Laatst bewerkt 17 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Lees meer
21 jaren 7 maanden geleden #1366 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dus ook niet gelukkig met de tweede helft, Bernadet?

En wat de "boodschap" van Coelho betreft: ik krijg de kriebels van zgn boodschappen.

Tijd voor maken pagina: 0.413 seconden