Hallo Marjo,
Mijn vermoeden is (iets wat ik al van het begin van haar schrijversschap vermoedde) dat ze sensatiezuchtig is.
Nou nee, Marjo, als je het artikel goed leest, zegt ze volgens mij dat ze juist fictie en non-fictie hier bewust heeft vermengd, dat ze deze keuze dus verdedigd en dat daar haar critici haar onder andere op hebben aangevallen.
Waarom ze het heeft gedaan heeft zegt ze ook. Ze zegt daarover dat ze als romancier vrij is, op haar eigen draai eraan te geven. Dat critici haar verwijten dat niet de waarheid spreekt. Palmen antwoord daarop dat ze juist als romancier nooit over de waarheid zou schrijven, omdat we de waarheid niet kennen, het is altijd een interpretatie daarvan (daar ben ik het volledig met haar eens, dat is ook mijn eigen visie) en het wel heel prententieus zou zijn, als ze via roman zou beweren dat ze de waarheid in pacht heeft. Daarom verbaasde ze zich over de reactie van de critici.
Dus liegen is het metier van een romancier. Helemaal mee eens. Het lijkt er dus op dat Palmen om te willen scoren (wat kun je tegenwoordig nog aan het papier toevertrouwen waarmee je de aandacht trekt? Een totaal verkeerd vertrekpunt. De vraag is hier natuurlijk: zou Palmen ook Schat als voorbeeld voor haar hoofdpersonage genomen hebben, als er geen ongeluk met zijn vrouw gebeurd was?
Ik denk dat dit boek ook een afrekening is met de herenclub. De club waar dus, zoals je in haar antwoord kon lezen, Schat dus ook deel van uit heeft gemaakt. Als ik mijn gedachtengang verder mag vervolgen, vraag ik me af of deze roman, soms haar antwoord is op de polemische, op de persoon gerichte romans van Hermans? Met andere woorden, de vrouwelijke tegenhanger?
Ik werp dit allemaal op zonder Palmen's roman zelf gelezen te hebben en zonder directe kennis te hebben van genoemde Hermans romans. Ik moet nog altijd Onder professoren lezen. Die heb ik op de plank staan, maar eerlijk gezegd trekt me dat persoonlijke aanvallen-proza niet echt. Daarom heb ik toen Reis naar het einde van de Nacht van Celine ook meteen naar een paar bladzijden afgebroken. Ik had geen zin in scheldkannonade's.
Marjo schreef : Ja. Dus Waarom heeft ze dit gedaan? Dat haalde ik niet uit het asrtikel. Ze verdedigt ziochzelf door te zeggen dat het fictie is. Had ze dan niet meer kunnen fingeren. Nee, zegt ze, want die aandacht kan ze goed gebruiken! Als ze haar boeken moet verkopen door ophef te laten ontstaan, dan is er iets mis.