Dettie schreef :
Onduidelijk vind ik het niet. Kun je vertellen wát je onduidelijke vindt? Ook kan ik niet terugvinden waar Antoinette aan het woord is in het gedeelte dat Rochester aan het woord is.
Dettie
Ik wist op een gegeven moment niet meer of Richard Mason de stiefvader was of diens zoon. Dat blijkt er wel te staan hoor, in een brief. Het was me niet bijgebleven dat hij al een zoon had voor hij met Antoinette's moeder trouwde. Dat zal ook wel ergens staan (en misschien ook niet, aangezien Antoinette zich daar niet zo mee bezig hield).
In het tweede deel, in het stukje dat opeens door Antoinette verteld wordt (pagina 106 -116) zegt zij dat hij haar nu Bertha noemt. "Nooit meer Antoinette. Hij is te weten gekomen dat mijn moeder zo heette." Haar moeder heette Annette. Rochester zegt later zelf tegen haar dat hij iets met de naam Bertha heeft. Wat is het nou?
Verder dat drankje dat Christophine gebrouwen had, was dat bedoeld om hem te doden of om - zoals Antoinette beweert - zijn liefde weer op te wekken?
Nou ik vond Rochester niet zo'n boeman. Hij gedraagt zich als een man van zijn tijd. Hij probeert echt Antoinette wel te begrijpen, maar ze is niet van plan hem veel te vertellen. Daarbij is ze dikke maatjes met het het personeel, de zwarte eilanders, die Rochester duidelijk vijandig behandelen. Hij is ook bang voor hen en Antoinette helpt hem bepaald niet. Hij staat alleen in een dreigende omgeving. Geen wonder dat hij zich van haar afkeert. Doorgaans slaat zij de deur voor zijn neus dicht. Ik begrijp dat de keus dan op Amélie valt. De praatjes zullen er ook geen goed aan gedaan hebben.
Haar uit haar vertrouwde omgeving halen kun je niet goedpraten, maar hij probeert vooral zijn eigen hachje te redden, wat wel te begrijpen is.
Kortom: ik vind dat Antoinette geen moeite heeft gedaan om haar huwelijk tot een succes te maken, hetgeen heeft geleid tot wederzijds onbegrip. En ik snap ook wel dat Antoinette te jong was om dat te doen en dat het haar aan een goede raadgeefster ontbrak.