haha een bouqetreeksje, ook al lees je de hele reeks dan weet je niet meer waar het over gaat!
Maar het vraagstuk 'Wat is literatuur' is een lastige. Ik denk altijd dat het met een bepaalde stijl, een bepaald woordgebruik, en bovenal doet het iets met je, te maken heeft. Wat onder de noemer literatuur valt zijn naar mijn gevoel boeken die blijven hangen. Net wat Miranda zegt, je leest even iets over 'Het parfum'en het verhaal komt gelijk weer naar boven. Dit in tegenstelling tot de bouqetreeks verhalen.
Maar echt een definitie geven over literatuur is haast niet te doen. Het heeft ook erg met je eigen smaak te maken, je kan twee boeken lezen die onder de noemer literatuur vallen en de een goed vinden en het zelf ook literatuur vinden en bij de ander je afvragen, waarom is dit in vredesnaam literatuur?
Ik vind wel dat de laatste jaren al snel iets literatuur genoemd wordt! Ik denk dat er vroeger toch meer werd gekeken naar zinsopbouw, taalgebruik enz.
En dan de spannende boeken, Nicci French heet nu ook literatuur te zijn. Waarom? Ik weet het niet.
Bernadet
Ik vond nog dit, of het helpt?
Wat is literatuur?: Deze vraag is voor mij hetzelfde als de vraag "Wat is Kunst?". De vergelijking tussen een flutboek en een Literair werk is als de vergelijking tussen een snapshot-foto en een World Press foto. Duidelijk is dus dat bij het antwoorden van deze vraag niet alleen gekeken moet worden naar het resultaat, maar ook naar de intentie en de manier van werken van de schrijver. Literatuur is voor mij een weloverdachte tekst die een goede lezer aan het denken zet en/of de kennis van de lezer uitbreidt (door een goed verhaal te vertellen, niet door feiten op te sommen).
Wat is de functie van Literatuur?: De functie van Literatuur is even vaag als de functie van Kunst. Beiden zijn bedoeld als hersenprikkels, een stimulans voor gedachten en kennis. Lezen kan leiden tot filosofische, sociologische, politiek-economische etcetera inzichten
Literatuur is een goed opgebouwd verhaal, waarin alles als het ware een functie heeft voor de ontwikkeling van dat verhaal. Bij literatuur worden personages en gebeurtenissen zodanig uitgewerkt tot er een punt komt waarop alles heel slim weer samenvalt.
In een goed boek hoeft noodzakelijkerwijs ook niet zoveel te gebeuren, er is genoeg diepgang om het tot een indringende ervaring te maken.
Bij literatuur wordt gebruik gemaakt van stijlfiguren en betekenisfiguren, kortom er wordt op een creatieve manier met taal omgegaan.
De functie van literatuur is voor mij dat je er door geraakt wordt; door schoonheid of somberheid. Het neemt je mee naar een andere wereld. Het geeft inzicht en zet je aan het denken.
het hele artikel staat hier
www.seniorweb.nl/mailgroepen/homepage/le...is%20literatuur.html