Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Willem Elsschot: Kaas

Lees meer
21 jaren 7 maanden geleden #1236 door Miranda Mei
Beantwoord door Miranda Mei in topic wat is literatuur?
Ha, dat is mooi, Bernadet,

dat gedeelte uit het artikel dat je aanhaalt. Bij poëzie spelen namelijk precies dezelfde vragen en ook daar kan de discussie oeverloos uitmonden tot een welles/nietes spel. Je kunt wel zeggen het is pas poëzie/literatuur voor mij: (en dan een een aantal criteria opnoemen), maar het blijft een feit dat de criteria niet vaststaan en dat je daardoor niet tot een eenduidige aanwijzing komt. Van Nicci French heb ik een paar weken geleden mijn eerste boek gelezen, en ik herinner me dat ik in ieder geval 'het veilige huis' niet erg sterk vond, een redelijke detective, maar ik had mijn twijfels bij het plot, dat niet overal even sluitend was.

Het zal niet de eerste keer zijn dat de populariteit van een tekst ervoor zorgt dat het onder literatuur wordt geschaard, terwijl je nauwelijks iets vindt van de criteria waaronder andere literatuur valt!

~ fantasie gaat de werkelijkheid voorbij ~

- soms echter -

gaat de werkelijkheid verder dan de fantasie
Laatst bewerkt doorMiranda Mei.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 7 maanden geleden #1263 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ik heb Kaas jaren terug gelezen. Was toen geen liefhebber van zijn droge, zakelijke stijl, zag wel het belang van zijn verhaal in. Ik zou het moeten herlezen, want toen was ook maar een momentopname. Ik zou trouwens Lijmen en Het Been ook moeten lezen.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 7 maanden geleden #1265 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Miranda, afgezien van de discussie wat literatuur nou precies is/moet zijn, ben je het toch met me eens dat er te pas en te onpas "literaire thriller" op een boek komt te staan?

Bij Donna Tart mag dat wel, maar bij Nicci French??
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 7 maanden geleden #1266 door Miranda Mei
Beantwoord door Miranda Mei in topic kaas
Marjo,

Van Donna Tart heb ik nog niets gelezen, vandaar dat ik alleen iets kon zeggen over Nicci French. Dus wat mij betreft valt 'het veilige huis' niet onder 'literaire thriller'.

Ik heb 'Bokkenvla' ontvangen, waarvoor mijn hartelijke dank. Nu nog lezen! Ik laat je nog weten wat ik ervan vond.

groet,

Miranda

~ fantasie gaat de werkelijkheid voorbij ~

- soms echter -

gaat de werkelijkheid verder dan de fantasie
Laatst bewerkt doorMiranda Mei.

Lees meer
21 jaren 7 maanden geleden #1269 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
wij (Bernadet en ik) zijn benieuwd..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 7 maanden geleden #1272 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
o dear, o dear, als je nog maar wel op Leestafel komt nadat je het gelezen hebt. Wij (Marjo en ik) zijn zeeer benieuwd inderdaad.

Groetjes

Bernadet

P.S. De verborgen geschiedenis van Donna Tartt is echt een heel goed boek. Een aanrader!!

De kleine vriend ken ik niet.
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.475 seconden