Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Christy Lefteri - De bijenhouder van Aleppo

Lees meer
6 jaren 11 maanden geleden #90867 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Christy Lefteri - De bijenhouder van Aleppo
Je opmerking klopt niet Berdine, en daarom reageer ik, omdat ik het moeilijk vind dat niet te zeggen. Het kan vervelend overkomen als zijnde detailzoeker. Maar je schrijft dingen die niet in het verhaal staan.

je schrijft:

"De tassen waren onder het bed blijven staan. Ze waren helemaal niet in de slaapkamer geweest. Het lijkt mij logisch als je 's nachts iemand zoekt je eerst in zijn bed gaat kijken. En dan in de kasten of die erg leeg zijn en vervolgens onder het bed of ie zich verstopt heeft. "

Maar dat klopt niet. Er staat namelijk nergens dat de insluipers niet in de slaapkamer zijn geweest en dat zijn ze dus wel. De tassen had Nuri meegenomen naar de woonkamer. Later, na het bezoek van de insluipers, worden ze teruggevonden in de slaapkamer.

In het boek staat: "Ik liet haar (Afra) waar ze was en ging op zoek naar onze tassen. Ik vond ze in de slaapkamer, ongeschonden, slingerde ze over mijn schouder en ging terug naar de woonkamer."

Als hij wist dat ze in de slaapkamer stonden dan was hij niet op zoek gegaan en zei hij niet "ik vond ze in onze slaapkamer".

Ze hebben wel geluk gehad inderdaad dat er niet in de tassen gekeken is. Dat kan je als wel érg toevallig opvatten, maar ze waren op zoek naar Nuri en smeten uit wraakzucht alles in het rond, In een kapot huis zonder muur en dak verwacht je geen bezittingen denk ik.

Ik zal vast drammerig overkomen, maar ik kan dan mijn mond niet houden. Juist omdat ik het zo'n mooi boek vind en het dan jammer vindt dat het niet zo goed bevonden wordt vanwege details die niet blijken te kloppen.

Het maakt natuurlijk niet uit of jij het boek wel of niet goed vindt, ieder zijn mening, maar dat spreekt voor zich.

Dettie

die altijd een beetje bang is voor ruzie maar toch ook haar mening wil geven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 11 maanden geleden #90871 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Christy Lefteri - De bijenhouder van Aleppo
Ik zeg niet dat ik het niet goed vind. Ik vind best een aardig boek. Ik vind het een moeilijk onderwerp dat zó verwoord is dat iedereen vanaf 12 jaar het kan begrijpen. Het is trouwens ook mooi vorm gegeven met de overgang van het heden naar een flashback door middel van een rondje met een patroon waarin een woord staat waarmee het ene hoofdstuk wordt afgesloten en het volgende begint.

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #91421 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Christy Lefteri - De bijenhouder van Aleppo
En mijn recensie staat op de site, zoals te verwachten ben ik het niet eens met berdine. Er zit - naar mijn gevoel - in het verhaal een diepere laag die de menselijke aspecten rond de vluchtelingen en oorlog naar boven haalt. Het gaat niet zozeer om de reis maar om de mensen.

Zie www.leestafel.info/christy-lefteri

Dettie

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91622 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Christy Lefteri - De bijenhouder van Aleppo
Nou, spuitelf hier: het boek is in mijn ogen niet 'simpel' geschreven. Het is geen tranentrekker, geen pulp.(maar Berdine bedoelde het niet als een neerbuigende opmerking volgens mij)

Het is evenwel ook niet literair. Het is een roman, inderdaad heel toegankelijk voor velen.

Dat gaat dan over de manier waarop het geschreven is.

Het verhaal is en blijft natuurlijk schrijnend op welke manier je dat ook vertelt. Daar vind ik de neergaande lijn bij de man tegenover de juist opgaande lijn bij de vrouw heel mooi verwerkt.

Ik heb er lang over gedaan, stukjes bij beetjes, en dat betekent in mijn geval dat het me ook niet meesleepte.

Qua oordeel zit ik tussen jullie in.

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91623 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Christy Lefteri - De bijenhouder van Aleppo
Nee hoor, ik bedoelde het niet neerbuigend. Ik vond het verhaal goed en zoals het geschreven is, voor veel mensen toegankelijk en dat is alleen maar een pluspunt.

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #91624 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Christy Lefteri - De bijenhouder van Aleppo
En daar ben ik het helemaal mee eens.

Tijd voor maken pagina: 0.449 seconden