En ik heb het boek uit. Connell vind ik wel sympathiek. Hij is uiteindelijk de enige die spijt heeft van de fout die hij indertijd gemaakt heeft, door Marianne niet mee te nemen naar het feest. De vraag is overigens of hij dit bewust heeft gedaan. De gelegenheid deed zich voor om met een meisje naar het feest te gaan, waarmee hij indruk kon maken op z'n vrienden en hij wilde toch graag bij z'n groep horen, waar hij een zeker aanzien genoot. Hij wilde zichzelf en misschien ook Marianne beschermen. Ik heb ook wel eens een vriend niet uitgenodigd voor m'n verjaardagsfeest, die ik met klasgenoten vierde, omdat ik het gevoel had, dat hij daar niet bij zou passen.
Voor Connell was er toch de kloof van het standsverschil tussen Marianne en hem. Dat wordt ook geïllustreerd naar hoe ze tegen de beurs aankijken die ze gekregen hebben. Voor Connell betekent die beurs een bevrijding van financiële zorgen. Hij hoeft niet meer te werken om z'n studie te betalen, maar kan dat geld voor leuke dingen gebruiken. Marianne heeft het geld helemaal niet nodig, voor haar betekent de beurs alleen een bevestiging van het feit dat ze intelligent is.
De vrienden van Marianne zijn bepaald niet sympathiek te noemen. Alleen Joanna blijft haar steunen. En Connell natuurlijk, maar dat is in zekere zin anders, omdat zij een gedeeld verleden hebben. Met Marianne heb ik in zekere zin medelijden, maar zij lijkt vaak op zoek naar een soort negatieve bevestiging. Ze heeft het gevoel dat ze een slecht mens is en zoekt bij anderen een bevestiging daarvan. Daarom valt ze op mensen als Jamie en Lukas, die haar mishandelen. Je kan zeggen dat ze dat zelf opzoekt, maar zij gaan over haar grenzen heen. Uiteindelijk verlaat ze de vrienden dan wel en aan het eind van het boek verbreekt ze eindelijk het contact met haar familie, maar ze blijft zich onnodig kwetsbaar opstellen. Dat zie je ook als Connell de mogelijkheid krijgt om een jaar naar New York te gaan. Hij wil haar niet in de steek laten en Marianne vindt dat hij het wel moet doen. Ik denk dat Connell bang is dat Marianne zichzelf iets aan zal doen als hij weg is. Dat kun je misschien ook afleiden uit het verhaal over de zelfmoord van Rob (ik meen dat er ergens anders in het boek ook nog een zelfmoord voorkomt, maar die kan ik niet meer terugvinden) en natuurlijk het feit dat de broer van Marianne gesuggereerd heeft, dat ze net zo goed een eind aan haar leven kan maken. Connell is in zekere zin ook onzeker over zichzelf en z'n talent. Als een verhaal van hem in een tijdschrift verschijnt, onder pseudoniem, omdat hij z'n twijfels heeft, ziet hij onmiddellijk een paar fouten, waar hij zich min of meer voor schaamt. Sadie heeft er op aangedrongen dat hij zich opgeeft voor een plaats op de universiteit in New York, maar hij verwacht niet dat hij daar aangenomen wordt.
Het was een mooi boek en ik zal beslist meer van deze schrijfster lezen.