Voor mijn eindexamen heb ik o.a. De komst van Joachim Stiller gelezen. Naast boeken uit verschillende perioden van de literatuurgeschiedenis moesten we ons concentreren op 1 schrijver of stroming. Ik koos destijds (1965-1966) voor Lampo en det magisch realisme. Daarna heb ik nog lang elk boek dat hij schreef gekocht of gekregen. De manier waarop hij er mee om ging, ging me echter steeds meer tegenstaan: het begon op een kunstje te lijken. En dan steeds die miskende en onterecht bekritiseerde schrijver die zo nodig in het verhaal gestopt moest worden.... :silly:
Toch heb ik bijna al zijn boeken hier staan: mijn vader vond het zo leuk om ze voor me te kopen en ik wilde hem niet teleurstellen, dus zei ik er maar niets over, maar de laatst verschenen boeken staan ongelezen op de plank.
Ik moet er nog maar eens naar kijken. Wat van het vroege werk herlezen. Ken jij De Prins van Magonia? Daar heb ik toch wel goede herinneringen aan, al zeiden de critici toen ook al, dat hij een kunstje opvoerde en dat het niets meer te maken had met magisch-realisme.
Ik ben dol op het magisch-realistische werk van Carel Willink. En de manier waarop Schippers het verwoordt in Het Witte Schoolbord spreekt me aan. Dus nu hoop ik maar dat ik in een ander werk van Schippers terug kan vinden wat ik bij Lampo kwijtraakte.