Marjo, ik zal het verhaal van de achter flap schrijven
( Dat vind ik al zo mooi!!)
Sergeant-majoor Erich Schwabe, zesentwintig jaar oud maar reeds een geharde oorlogsveteraan, komt in Rusland met zijn slede op een mijn terecht.
Hij heeft geluk, hij leeft nog maar zijn gezicht is onherstelbaar verminkt...
Hij wordt vervoerd naar Bernegg, een klein plaatsje in het Frankenland, waar het kasteel is ingericht tot hospitaal voor gezichtsverwondingen. hier voeren Dr Walter Rush, en Dr. lisa Mainetti een vaak hopeloze strijd om de mannen, die in een genadeloze oorlog voor hun vaderland vochten, weer een nieuw gezicht en zelfvertrouwen te geven
Wat ik zo prachtig aan dit boek vind is dat het heel realistisch is beschreven (want op de andere flap stond , mede door eigen ervaring opgedaan tijdens de 2e wereldoorlog)
Het gaat over een groepje mannen die op dat kasteel in de zelfde kamer liggen
Hun doorzettingsvermogen om er weer zo "normaal mogelijk menselijk"( soms moeten ze wel 46 keer worden geopereerd) uit te zien
Hun onzekerheid over hun partners, of die hen wel terug willen
Het is zo realistisch beschreven over hoe ze samen de jaren in dat zh doorbrengen,de onzekerheid van deze jongens om weer in de maatschappij terug te keren, en dan ook daadwerkelijk terug gaan keren in de maatschappij ( waar heel veel mensen toch niet meer op zitten te wachten, want het is al zo lang geleden en wat is hij veranderd , nee we kennen hem niet meer terug) wat sommigen van deze mannen dan ook niet redden
Maar het is niet alleen kommer en kwel, die mannen krijgen ook natuurlijk een band samen, en vaak worden hun avonturen,ze spoken ook heel wat uit natuurlijk op dat kasteel toch met een dosis humor beschreven
Vooral die Dr Lisa, vind ik geweldig Hoe zij al die kerels onder de tafel brult
Ik heb ooit nog wel eens 2 andere boeken van konsalik gelezen maar die spraken me totaal niet aan
Omdat het niet realistisch was
Ik wil eventueel nog wel een stukje uit het boek over typen als je interesse hebt
groetjes piedie