- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dettie schreef : Inge, kijk! Daarom is Proust lezen zo lastig
Internetlezen begint slachtoffers te eisen, schrijft The Washington Post.
Klassieke romans van George Eliot, Marcel Proust en Herman Hesse dreigen door ons digitaal leesgedrag
onleesbaar te worden.
Lees verder www.nrc.nl/boeken/2014/04/08/een-twitter...rmijnt-lezen-romans/
Dettie
Dat is inderdaad de reden waarom ik de krant op internet sneller uit heb. Ik lees dan ook liever gewoon van papier.Dettie schreef : Downton Abbey was toch wel een erg favoriete serie bij mij. Maar elke dag is wel teveel van het goede.
Een boek op internet lezen lukt mij niet. Ik kan me totaal niet concentreren dan.
Maar ik geloof wel dat internet invloed heeft op het leesgedrag. Internet is snel,staat een artikel je niet aan hup weg en volgende. Bij een boek lezen gaat dat niet, een boek lezen is 'langzaam' en voor veel mensen daarom saai.
Dettie
Als ik een boek lees, vergeet ik nog steeds alles om me heen. Vroeger was dat misschien nog iets meer, toen schijnen m'n ouders me, terwijl ik zat te lezen wel eens gevraagd te hebben of ik een gulden wilde hebben, waar ik niets van gehoord heb.Dettie schreef : Ja de oudere boeken zijn vaak boeken die je langzaam moet lezen, de zinnen zijn langer dan in de boeken van nu, de
taal zelf is ook trager. Niet dat flitsende korte van nu. Vaak zijn er ook uitgebreide beschrijvingen van natuur,
interieur, kleding e.d. en dat kan me niet boeien, dan raak ik de draad van het verhaal ook kwijt.
Daar heb ik het geduld niet (meer) voor en weet eigenlijk niet of ik dat vroeger wel had.
Internet maakt dat je meer scant en niet meer écht leest, erin duikt, als vroeger. Toen bestond mijn hele omgeving
niet meer als ik las. Nu kan ik jammer genoeg niet meer zo opgaan in een boek. Dat mis ik wel eens.
Maar Proust is sowieso niet makkelijk denk ik. Vroeger niet en nu niet.
Dettie
Toen bestond mijn hele omgeving
niet meer als ik las. Nu kan ik jammer genoeg niet meer zo opgaan in een boek. Dat mis ik wel eens.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen