Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Leesuitdaging 2014

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58393 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Leesuitdaging 2014
Downton Abbey was toch wel een erg favoriete serie bij mij. Maar elke dag is wel teveel van het goede.

Een boek op internet lezen lukt mij niet. Ik kan me totaal niet concentreren dan.

Maar ik geloof wel dat internet invloed heeft op het leesgedrag. Internet is snel,staat een artikel je niet aan hup weg en volgende. Bij een boek lezen gaat dat niet, een boek lezen is 'langzaam' en voor veel mensen daarom saai.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58404 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Leesuitdaging 2014

Dettie schreef : Inge, kijk! Daarom is Proust lezen zo lastig :D

Internetlezen begint slachtoffers te eisen, schrijft The Washington Post.

Klassieke romans van George Eliot, Marcel Proust en Herman Hesse dreigen door ons digitaal leesgedrag

onleesbaar te worden.

Lees verder www.nrc.nl/boeken/2014/04/08/een-twitter...rmijnt-lezen-romans/

Dettie

Awel Dettie dat zou het nu echt wel eens kunnen zijn want ik heb dikwijls gedacht bij Couperus en nu bij Proust... ik lees de zinnen wel maar na een paar zinnen ben ik de draad kwijt. Enkel als ik mezelf dwing trager te lezen, héél aandachtig en geconcentreerd, slaag ik er in om te "snappen" wat er geschreven wordt.

Ik dacht dat het enkel aan de manier van schrijven lag want als ik dan overschakelde naar een "moderner" boek kon ik weer "op tempo lezen".

• Renate
12 jaren 3 maanden geleden #58407 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Leesuitdaging 2014

Dettie schreef : Downton Abbey was toch wel een erg favoriete serie bij mij. Maar elke dag is wel teveel van het goede.

Een boek op internet lezen lukt mij niet. Ik kan me totaal niet concentreren dan.

Maar ik geloof wel dat internet invloed heeft op het leesgedrag. Internet is snel,staat een artikel je niet aan hup weg en volgende. Bij een boek lezen gaat dat niet, een boek lezen is 'langzaam' en voor veel mensen daarom saai.

Dettie

Dat is inderdaad de reden waarom ik de krant op internet sneller uit heb. Ik lees dan ook liever gewoon van papier.

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58419 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Leesuitdaging 2014
Ja de oudere boeken zijn vaak boeken die je langzaam moet lezen, de zinnen zijn langer dan in de boeken van nu, de

taal zelf is ook trager. Niet dat flitsende korte van nu. Vaak zijn er ook uitgebreide beschrijvingen van natuur,

interieur, kleding e.d. en dat kan me niet boeien, dan raak ik de draad van het verhaal ook kwijt.

Daar heb ik het geduld niet (meer) voor en weet eigenlijk niet of ik dat vroeger wel had.

Internet maakt dat je meer scant en niet meer écht leest, erin duikt, als vroeger. Toen bestond mijn hele omgeving

niet meer als ik las. Nu kan ik jammer genoeg niet meer zo opgaan in een boek. Dat mis ik wel eens.

Maar Proust is sowieso niet makkelijk denk ik. Vroeger niet en nu niet.

Dettie

• Renate
12 jaren 3 maanden geleden #58421 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Leesuitdaging 2014

Dettie schreef : Ja de oudere boeken zijn vaak boeken die je langzaam moet lezen, de zinnen zijn langer dan in de boeken van nu, de

taal zelf is ook trager. Niet dat flitsende korte van nu. Vaak zijn er ook uitgebreide beschrijvingen van natuur,

interieur, kleding e.d. en dat kan me niet boeien, dan raak ik de draad van het verhaal ook kwijt.

Daar heb ik het geduld niet (meer) voor en weet eigenlijk niet of ik dat vroeger wel had.

Internet maakt dat je meer scant en niet meer écht leest, erin duikt, als vroeger. Toen bestond mijn hele omgeving

niet meer als ik las. Nu kan ik jammer genoeg niet meer zo opgaan in een boek. Dat mis ik wel eens.

Maar Proust is sowieso niet makkelijk denk ik. Vroeger niet en nu niet.

Dettie

Als ik een boek lees, vergeet ik nog steeds alles om me heen. Vroeger was dat misschien nog iets meer, toen schijnen m'n ouders me, terwijl ik zat te lezen wel eens gevraagd te hebben of ik een gulden wilde hebben, waar ik niets van gehoord heb.

Lezen op internet is anders, alleen al door de links naar andere artikelen. Zo schiet je van het een naar het ander. Dat heb ik ook wel eens met encyclopedieën. Ik zoek het ene op en beland dan bij het volgende onderwerp.

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #58452 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Leesuitdaging 2014

Toen bestond mijn hele omgeving

Vroeger kon ik dat ook, helemaal in een boek opgaan, meer dan nu maar er is een tijd geweest dat het moeilijker was dan nu.

Er is een tijd geweest dat ik bij het minste afgeleid was. Ik kon mijn hoofd bij geen enkel boek houden. Ik ben toen op een bepaald moment kinderboeken gaan lezen. En beetje met een keer kwam het terug. Om de een of andere reden is dat gemakkelijker in een kinder/jeugdboek... Nu zijn er wel nog bepaalde boeken waarbij ik "van de wereld ben" als ze spannend genoeg zijn, als ik mezelf toelaat om de tijd te nemen om te lezen (vooral), maar ook bij Couperus en Proust. Je bent zo bezig met wat er staat, beschreven wordt, enz dat de wereld heel eventjes verdwijnt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik momenteel Proust beter vind dan Couperus. Bij Couperus ging het vooral over welgestelde mensen die alles heel pessimistisch zagen. Eline Vere, De koningsromans, psyche, fidessa gaan stuk voor stuk over mensen die in wezen niets te klagen hebben maar die niet gelukkig zijn met wat ze hebben. Die het gras aan de overkant groener vinden en bijgevolg hunzelf heel zielig vinden.

Wat ik tot nu toe al gelezen heb van Proust (De kant van Swann en in de schaduw van de bloeiende meisjes) gaat ook over het welgestelde milieu (ik denk dat het vooral is omdat enkel welgestelde mensen toen de tijd en geld hadden om te schrijven?) maar dan meer over een jongen die daarin opgroeit. Hoe hij de mensen en dingen rondom hem ziet. Er zit minder "zelfbeklag" in. Ik heb er geen spijt dat ik begonnen ben om Proust te lezen want het verhaal, de stijl,... zit allemaal goed. Alleen is het onmogelijk om alle 7 de delen in 1 jaar te doen :D

Tijd voor maken pagina: 0.440 seconden