Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hoe snel lees je?

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5528 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Zo herinner ik mij dat wie snelheid bracht in z'n lezen en af en toe stopte aan een komma of punt en z'n stem duidelijk in de hoogte liet galmen bij een uitroepteken, goede cijfers behaalde.

Ik denk eerder dat daaruit bleek dat je de tekst begreep.

Enne.... die hangmat!! Dat lijkt me zooo lekker.

Helaas heb ik geen tuin en kan zo'n ding dus niet tussen de bomen en hangen maar zo'n hangmat is echt een droom van me.

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5531 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Vroeger verslond ik boeken, zo'n 80 tot 100 bladzijden per uur haalde ik wel. Nu is het duidelijk afhankelijk van het thema en onderwerp. Gisteren las ik in anderhalfuur een boek uit van 288 bladzijden... Maar inderdaad een goed, aangrijpend en pakkend literair werkje lees je veel geconcentreerder en bewuster, dan worden er bij mij slechts 30 tot 35 bladzijden per uur gelezen.

80 bladzijden per uur vind ik wel heel erg veel, zeker om tot een AKO-literatuurprijswinnaar te komen!

groetjes, irene

p.s. ik lees het liefste languit op de bank, of in een hoge rechte stoel!
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5532 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
naar het schijnt ben ik een snelle lezer. en dat heb ik ook met goede boeken... die gaan meestal zekfs nog sneller, maar dat zijn dan boeken waarin ik achteraf even terugblader. Eerst wil ik het allemaal gezien hebben, zoals je in een schilderij eerst het geheel bekijkt en dan details die je raken opnieuw op gaat zoeken (ook al werkt het met schilderijen soms omgekeerd, het is gewoon een manier om mijn leesproces te beschrijven).

Hoe snel ik lees, zou ik ook eens moeten klokken. Ik moet op dreef geraken, dat wil zeggen, als ik aan mijn tweede boek van de bib begin ben ik meestal op tempo, ik heb leesperiodes waarin ik veel verslind en andere waarin ik bijna geen letter lees en in die laatste periodes lees ik ook trager, alsof ik last heb van een soort stijfheid waaruit ik nog moet ontwaken...

Aan de univ merkte ik wel dat mijn leessnelheid hoger ligt dan het gemiddelde. Verplichte lectuur was er bij mij steeds rapper door en ook artikels en zo, dat ging vlotter. Heeft me geweldig geholpen...

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

• Onderwerp Auteur
20 jaren 3 maanden geleden #7333 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
k ben een snelle lezer, wat heel handig is, omdat ik dan meerdere leuke boeken per dag kan lezen!

heb voor de gein eens geklokt, heb gisteren harry potter en de orde van de feniks herlezen, dat boek heeft 671 bladzijdes, en ik heb er 2,5 uur over gedaan.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7335 door dettie
Ik lees ook wel snel maar 671 pagina's in 2 1/2 uur dat red ik niet hoor!

Ik ga toch ook eens klokken bij een dun boekje. Ben zelf ook wel benieuwd.

Bernadet

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7336 door dettie
By the way, waar is BB?

Al een tijd niet 'gezien' hier.

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.427 seconden