Hoe snel iemand leest maakt op zich niet zoveel uit, denk ik dan? De tijd die ik doorbracht op de lagere school was van die aard dat snelheid zeer belangrijk was, altans, dat dacht ik toen in die tijd toch. Zo herinner ik mij dat wie snelheid bracht in z'n lezen en af en toe stopte aan een komma of punt en z'n stem duidelijk in de hoogte liet galmen bij een uitroepteken, goede cijfers behaalde. Zij die lazen als een ouderwetse stoomlocomotief en maar niet vooruit wilde omdat de tekst 'volgens mij dan' minder interessant leek niet de punten haalden dan wie de stoomlocomotief verving door een tgv of beter gezegd Train à Grande
Vitesse. Nu heb ik daar een heel ander gedacht over. Is het de vowassenheid die me tot deze conclusie heeft gebracht, of komt het doordat de druk die destijds door de leerkrachten werden opgelegt nu niet meer van toepassing zijn. Mijn oordeel; ieder persoon op zich leest op zijn of haar manier. Of het nu om snelheid gaat of net niet, heeft hier geen belang. Ook ik heb soms de neiging om bepaalde woorden, stukjes van teksten te doorzoeken via het internet. Dit alles kan het lezen van m'n boek enorm vertragen, langs de andere kant verijk ik m'n kennis en bepaald de snelheid van het lezen niet hoe goed je bent. Plots realiseer ik me dat m'n gedachten de trein hebben genomen en dat de eigelijke vraag 'hoe snel lees je wel' op het perron is blijven wachten. Ik denk dat ik als een doorsnee, een gemiddeld persoon lees. Of het beter te lezen is plat op je buik, lui onderuit in je bed, op een stoel, in de tuin onder de plataan, of rechtop lezen aan een tafel op hoogte, dat betwijfel ik ten zeerste. Ik denk dat iedereen zijn favoriete plaatsje kent of heeft om zijn/haar boek te lezen. Alhoewel mijn grote droom een hangmat is hou ik het wel bij m'n zetel, rechts in dat hoekje, dicht bij de open haard. Al blijf ik dromen van zweven boven de grond met het aller laatste boek van Harry Potter.
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.