Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hoe snel lees je?

• Onderwerp Auteur
20 jaren 6 maanden geleden #5486 door
Hoe snel lees je? werd gestart door
Gisteren hoorde ik op Knetterende Letteren dat de AKO juryleden ongeveer 80 paginas per uur lezen. (uitgaande van een gemiddelde paginagrootte) Allard Schroeder beweerde in het panel dat hij niet meer dan 30 pagina's per uur leest. Doeska Meijising en Arie Storm onderschreven dit; ook zij lazen veel minder snel dan het geciteerde AKO jurylid. Persoonlijk lees ik ongeveer 40 tot 50 pagina's per uur afhankelijk van hoe goed het boek is. Als ik het boek erg goed vind dan lees ik het meestal langzamer.

Hoe snel lees jij?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5487 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Geen idee, ik zal eens klokken..
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5488 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Leuke vraag!

ja ik denk dat ik ook wel de 80 pagina's per uur haal. Cavendish staat altijd verbaasd dat ik wéér een boek uit heb.

Maar ik moet zeggen dat een 'moeilijk' boek wel langzamer gaat. Non-fictie bijvoorbeeld.

Bernadet

Kijk eens Lizzy en ik plaatste precies op dezelfde tijd het bericht
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5489 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het hangt inderdaad erg van het boek af. Non-fictie is het traagst, en jeugdboeken het snelst. Maar ook bij fictie is het erg wisselend. Sommige boeken zijn van zichzelf traag. Dan is ieder woord de moeite waard om tot je te nemen. Als er bijvoorbeeld veel dialogen in staan vlieg je als het ware over de bladzijde met je ogen, omdat het (denk ik) dichter bij de echte wereld ligt. Dat is vertrouwd, je hebt zo gezien wat er staat.

Bernadet noemde het boek 'het kleine meisje van meneer Linh' een traag boek, en al ken ik nog wel tragere ('eeuwig zonder vrouwen' bv) daar is dus weinig directe dialoog, en de zinnen zijn mooi opgebouwd. Je wilt geen woord missen..

Maar ik zal ook eens klokken..
Laatst bewerkt doormarjo.

• Onderwerp Auteur
20 jaren 6 maanden geleden #5492 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Trouwens, ik lees het liefst op mijn buik op de sofa. Dat is dezelfde sofa waarop ik talloze dutjes doe gedurende de dag. Ik heb wel eens gehoord dat het beter is rechtop te lezen, bij voorkeur aan een hoge tafel, maar ik heb daar nooit aan kunnen wennen.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5494 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik denk dat ik traag lees. Zeker als het boek goed geschreven is.

Dan herlees ik vaak zinnen, kwestie van er nog eens van te genieten.

Spannende boeken, of een heel goed verhaal, lees ik dan weer veel sneller, want ik wil dan zo vlug mogelijk het vervolg van het verhaal kennen...

Ik denk dat je alleen kunt vergelijken als het over hetzelfde boek gaat.

Daarnaast bevat het ene boek veeeel meer regels dan het andere (grote of kleine druk...). Dan is het zeker moeilijk om vergelijken.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Tijd voor maken pagina: 0.475 seconden