Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Leesuitdaging 2008!

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden - 18 jaren 1 maand geleden #23175 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Het eigen lot, Kenzaburo, **1/2

Korte samenvatting, een man krijgt een kind met een ernstige hersenbeschadiging, tegen het advies van doktoren besluit hij het kind niet te laten opereren en voorlopig alleen in leven te houden met suikerwater,

in de tussentijd vlucht hij in drank, houd zich schuil bij een geliefde. en groeit naar het besluit toe het kind te laten sterven.

Je hebt van die boeken waarbij het vanaf de eerste bladzijde onmogelijk is om je te identificeren met de hoofdpersoon, en dat was bij mij bij dit boek duidelijk het geval. Letterlijk alles wat de hoofdpersoon doet en denkt ging in dit boek tegen mijn gevoel en voorstellingsvermogen in.

Hij loopt al gokkend door de stad tijdens de bevalling, bezoekt zijn vrouw nauwelijks, informeert haar totaal niet over de toestand van het kind, de vrouw komt zelfs nauwelijks in het hele verhaal voor.

Vermoedelijk moet je dat ook in de tijd (jaren zeventig) en cultuur (Japans) zien, maar ik heb me er het hele boek over opgewonden.

Om die reden krijgt het boek duidelijk geen drie sterren,

maar ik bleef wel lezen, en in de loop van het boek maakt de hoofdpersoon duidelijk een ontwikkeling door, die ik eigenlijk niet aan zag komen, en die boeiend was om te lezen,

dus twee sterren is ook wel weer wat weinig,

** 1/2 dus.

Wil
Laatst bewerkt 18 jaren 1 maand geleden doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23176 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb Kluun niet gelezen en dit boek niet maar toch roept jouw beschrijving wel associaties op met Kluun.

Eigenlijk ook het niet willen weten, plezier zoeken, het ontkennen van de situatie. Of het nou specifiek Japans is???

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23180 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Of het nou specifiek Japans is???

Ik bedoelde eigenlijk meer dat je bij de bevalling zijn, het niet vertellen van de handicap van het kind etc. misschien ook wat tijd en cultuurgebonden moest zien.

Althans dat zei ik alsmaar tegen mezelf als ik me op zat te winden.

Dat opwinden van mij is trouwens meteen wel een reden voor de twee en een halve ster..als iemand je weet te raken doordat je je al lezend boos maakt kan ie wel schrijven.

En Kluun..die link had ik zelf nog niet gelegd..dit boek gaat heel erg over het niet kunnen dealen met problemen en dan maar vluchten in drank en vrouwen, dat heeft inderdaad wel overeenkomsten met Kluun,

alleen is dit een zeg maar wat meer literair boek, iets minder toegankelijk.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23181 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht

elviratoverspin schreef : Lopend leeslijstje voor de uitdaging:

Minstens twaalf Franse uitgaven van niet eerder gelezen Franstalige schrijvers:

1) Eliette Abécassis - Mon père (januari 2008)

2) Henriette Bernier - Une femme empêchée (februari 2008)

Minstens twaalf ongelezen boeken die al van vóór 1 januari 2008 met mijn kast staan te vergroeien

1) Aleid Truijens - Geen nacht zonder (januari 2008)

2) Meir Shalev - Fontanel (februari 2008)

3) Bill Watkins - Een Keltische jeugd (maart 2008)

4) Robin Hobb - Overgangsritueel (mei 2008)

5) Robin Hobb - Woudmagie (mei 2008)

6) Robin Hobb - Magisch eindspel (mei 2008)

Eén ruk dus 8) 'k Moet wel bekennen dat ik haar vorige boeken beter vond. Ik heb erg veel stramienen herkend, dus het was weinig verrassend.

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23182 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ha je bent op de helft Elvira met je kastboeken.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23183 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht

WilV schreef : Het eigen lot, Kenzaburo, **1/2

Wil

Ja je ergert je rot, Willeke, dat had ik ook. Ik dacht voortdurend: "Schiet nou op. Ga nou eens doen wat je moet doen!" Ik gaf hem voortdurend schoppen onder zijn k**t, maar hij kwam geen meter vooruit! :lol: Het is misschien best een goed boek, maar niet een dat je voor je plezier leest.
Laatst bewerkt doorberdine.

Tijd voor maken pagina: 0.550 seconden