Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Waarom herlees je een boek?

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22288 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Ik herlees regelmatig boeken, en ook vaak meerdere keren.

Zo heb ik Iskander van Louis Couperus zeker tien keer gelezen en als ik verplicht zou worden om er morgen weer in te beginnen, dan deed ik dat. Met plezier!

Ik geloof wel dat de meeste boeken die ik herlees, tot de meesterwerken behoren. Zo niet van de wereldliteratuur, dan toch van de nederlandstalige letteren. Ik kan me in elk geval geen boek herinneren dat niet tot een van de canons behoort.

Meestal ligt het aan de combinatie van een virtuose stijl (karig of bloemrijk maakt me niet uit) met een inhoud die verdieping geeft: levenslessen om het zo maar eens te noemen.

Herlezen is net zoiets als steeds dezelfde muziek beluisteren. Of naar hetzelfde schilderij gaan kijken. Of welke andere ervaring van schoonheid, waarheid, goedheid of wijsheid dan ook. ;)

Grada

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22289 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik neem mij dat regelmatig voor, boeken herlezen, maar meestal ontbreekt mij dan de tijd. Degenen die ik dan wel herlezen heb, behoren vrijwel allemaal tot de grote klassiekers.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22290 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht
Ik heb in mijn pré-bookcross en pré-leestafeltijd wel regelmatig boeken herlezen; nu neem ik daar de tijd niet meer voor omdat er nog zoveel nieuws en moois op de leesberg ligt :D .

Maar ik herlas van alles: van Havankjes tot een mooie roman tot Pride & Prejudice (die 'moet' ik 1x per jaar lezen, zo mooi).

Joanazinha
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22291 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Eigenlijk herlees ik nooit boeken, nooit gedaan ook.

Ik heb wel boeken die ik niet weg zal doen omdat ik het verhaal zo mooi vond en misschien zal ik die ooit een keer herlezen.

Voor de rest is er zoveel dat ik nog wil lezen... ik kom niet eens aan herlezen toe.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22300 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Voor mij heeft wel of niet herlezen eigenlijk niet veel te maken met tijd hebben of nieuwe boeken willen lezen. Nu zit ik wel in een periode dat ik even niet wil herlezen, omdat er ik al aan een paar nieuwe geroken heb... Maar eigenlijk is het een houding die ik altijd al gehad heb om boeken te herlezen. Ik begrijp het ook niet erg als mensen dat niet doen, gewoon van zelf. Er zijn gewoon woorden, zinnen, ideeën en dus boeken waar ik naar terugverlang zo af en toe.

Die ik dan weer moet lezen en tot me door laten dringen...

Zoals je ook steeds naar een plek terug kunt gaan die bepaalde gevoelens bij je oproept: het strand, de duinen, het weide landschap rondom de stad of naar een mooi gebouw met een goede sfeer.

Herlezen is heerlijk! :D

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22312 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Gek he, voor mij is weten dat ik het boek kán gaan herlezen al genoeg.

Ik kan heel 'verliefd' naar m'n boeken kijken en af en toe er eens in bladeren en een paar zinnen lezen, maar helemaal herlezen, nee.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.400 seconden