Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Waarom herlees je een boek?

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22313 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
:)

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22375 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Sinds vorig jaar ben ik steeds meer aan het herlezen. Herlezen is zeer nuttig. Zelden dat je een boek een keer helemaal hebt begrepen, alles hebt gezien of er genoeg van genoten. Alle meesterwerken worden zo wie zo herlezen, om er steeds van te genieten en omdat ze leerzaam zijn, maar nu ben ik ook begonnen met herlezen in boeken die jaren geleden een slechte indruk maakten en ik benieuwd ben of die indruk juist was ja of nee. Zo heb ik bijna "Sinasappels" zijn niet de enige vruchten van Jeanette Winterson herlezen (vraag me af of ik dit wel toen helemaal gelezen heb; van het verhaal kon ik me niks herinneren!) en nu maakt het boek een positieve indruk.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22377 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Leuk, Roel! Jij verenigt dus utile et dulce. ;)

Mooi ook om een boek een tweede kans te geven. :D

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22387 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ik hou wel van dit tweetal.

Iedere schrijver, maakt niet uit welke, heeft toch de intensie om een zo goed mogelijk boek te schrijven, dan vind ik dat de lezer ook wat meer moeite mag getroosten om het gebodene te waarderen. Bij sommige boeken moet je nou eenmaal over hordes voor dat je het eldorade vindt.

Bij Proust heb ik ook drie keer nodig gehad om erin te geraken, ook Faulkner maakte me het niet bepaald makkelijk, maar uiteindelijk is heeft het doorzetten zijn de prachtigste vruchten afgeworpen.

Grada schreef : Leuk, Roel! Jij verenigt dus utile et dulce. ;)

Mooi ook om een boek een tweede kans te geven. :D

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22491 door Bep
Beantwoord door Bep in topic Re: bericht
Ik heb wel boeken van Mulisch herlezen, Siegfried en de Procedure. Wil weer meer boeken herlezen, zoals Anna Karanina, Het Proces. Als je er nog niet alles uitgehaald hebt, of de helft al weer vergeten hebt, en je vind het een mooi boek dan loont herlezen zeker de moeite, volgens mij.
Laatst bewerkt doorBep.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22527 door chanel
Beantwoord door chanel in topic Re: bericht
Er is 1 boek dat ik regelmatig herlees: De ingewijden van Hellla Haasse. Als tiener werd ik gegrepen door de stijl, de beschrijvingen, en de liefde zit diep. :)
Laatst bewerkt doorchanel.

Tijd voor maken pagina: 0.380 seconden