Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jenny Norberg - De verborgen meisjes van Kabul

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65334 door dettie
Als de Zweedse schrijfster Jenny Norberg een interview afneemt bij de vrouwelijke parlementariër Azita, om te praten over hoe het is een vrouw te zijn in Afghanistan na de val van de Taliban, maakt ze voor het eerst kennis met het fenomeen bacha posj wat inhoudt dat een jong meisje door haar ouders als jongen gepresenteerd wordt. Voordat ze de vruchtbaar leeftijd bereikt, wordt ze weer getransformeerd tot meisje. Soms volgt een zusje haar daarna op.

Lees verder www.leestafel.info/jenny-nordberg

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65335 door marjo
Wat apart! Hier had ik nog nooit van gehoord.

Zijn die kinderen zich ervan jongsaf aan van bewust dat hun 'goede leventje' voorbij zal zijn als hun lichaam zich ontwikkelt?

Ik kan me ook zo voorstellen dat niet ieder kind dit prettig vindt.

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65336 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Jenny Norberg - De verborgen meisjes van Kabul
ja, ze weten wel dat het eens over zal zijn, maar niet iedereen gehoorzaamt. Er is in dit boek iemand die als man verder blijft

leven. Het scheelt ook dat haar lijf weinig tot geen vrouwelijke vormen heeft, daardoor valt het ook niet op.

Maar ze voelen zich later als vrouw wel sterker, ze 'kennen' de mannen. Wat van veel andere vrouwen niet gezegd kan worden.

Dettie

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65341 door marjo
Zo zie je maar: voordelen, nadelen, en het is voor ieder individu anders.

Toch blijft het een gek idee.

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65343 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Jenny Norberg - De verborgen meisjes van Kabul
Ja het is heel bizar, vooral omdat door iedereen gedaan wordt alsof ze niet weten dat dat 'jongetje' eigenlijk een meisje is.

Het meisje wordt compleet, ook in huis, als jongen behandelt. Het haar is heel kort, het kind heeft een lange broek en overhemd aan, eet bij de mannen enz. Het kind loopt als een jongen, zit als een jongen, (wijdbeens)enz.

Het lijkt me erg moeilijk weer terug in het gareel te moeten.

Ik kreeg het als manuscript (dik pak vellen papier) en heb er vrij lang over gedaan omdat er zo enorm veel informatie gegeven wordt.

maar boeiend is het!

dettie

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65344 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Jenny Norberg - De verborgen meisjes van Kabul
Wat interessant maar ook: wat verdrietig. Hoe moet zo'n meisje zich tot een geestelijk gezond mens ontwikkelen? Naast dat deze meisjes met een flinke identiteitscrisis moeten worstelen, is het natuurlijk ook heel heftig om dan ineens weer een meisje te moeten worden waardoor zo'n meisje alle vrijheid ineens verliest. Ze weet dan hoe het is om vrij te zijn en ineens wordt dat afgenomen. Het is gewoon een vreselijke vorm van mishandeling. Heftig hoor.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.502 seconden