Ja dat is waar dat tieners allerlei gevoelens hebben maar dit is wel heel heftig. Knokken is inderdaad altijd de moeite waard. Maar net als mijn opmerking bij een boek dat Marjo gelezen heeft. Het wordt wel verpakt in een fantasyjasje. Om de depressie tegen te gaan wordt 'gewoon' het geheugen gewist en begin je opnieuw. "Wie niet te redden is, of zich maar blijft verzetten, ondergaat een lobotomie." Het lijkt bijna een griezelverhaal!
Ik vraag me dan af, voegt zo'n boek iets toe aan het leven van een jongere? Het lijkt me eerder een angstaanjagend boek waarbij je mag hopen dat het nooit werkelijkheid wordt, ondanks dat het verpakt is in een liefdesverhaal.
Je had bijvoorbeeld vroeger van die romannetjes die ik vrat, maar ze gaven wel een heel onrealistisch beeld. De prins op het witte paard kwam aandraven en je was voor eeuwig gelukkig met elkaar. Die boekjes voegden dus niets toe, waren eerder slecht want het gaf de illusie dat het zo zou zijn. Dat je als je eenmaal getrouwd was constant in de roze wolk zou leven en alles begripvol en liefdevol zou gebeuren. Heel onrealistisch dus. Met fantasy heb ik datzelfde gevoel, wat voegt het toe? Doet het niet eerder kwaad dan goed?
Ik zeg dit niet om te zeuren of dwars te liggen hoor. Maar ik vraag het me werkelijk af.
Dettie