Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit geweest is

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67647 door marjo
Nee, geen fout. Deze titel is letterlijk vertaald.

We kennen allemaal wel een zekere weemoed als het over ons verleden gaat. Zelfs als het een verleden is dat niet 'normaal' was.

Lees meer: www.leestafel.info/joachim-meyerhoff

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

11 jaren 1 maand geleden #67650 door
De titel heeft in zekere zin ook iets dubbels. Hij lijkt ook aan te geven dat wat we ons herinneren niet overeen hoeft te stemmen met de werkelijkheid en dat we dus met die weemoed eigenlijk verlangen naar een verleden dat niet zo heeft bestaan.

Het lijkt me een interessant boek.

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67663 door Annemarie
Boeiend hoor! Ik denk wel dat ik de hele tijd nieuwsgierig zou zijn naar wat er wel echt en wat er niet echt is gebeurd.

<t></t>

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67670 door marjo
Precies, Renate. Je hebt misschien wel heimwee naar iets wat helemaal niet bestaan heeft, naar iets wat je in je eigen herinnering verfraaid hebt, geidealiseerd...

11 jaren 1 maand geleden #67674 door
Ik denk dat mensen dingen wel vaker idealiseren. De mooie dingen blijven vaak in het geheugen bewaard en de minder leuke kanten worden wel eens naar de achtergrond gedrukt. Wie zei dat ook al weer? "Nostalgie is niet meer wat het was." (Of iets vergelijkbaars.)

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67675 door marjo
Dat is helemaal waar.

De omstandigheden waarin de schrijver van dit boek opgroeit zijn echter wel heel bizar in de ogen van een buitenstaander. Maar niet voor de jongen zelf. Dat geeft net een andere draai aan de nostalgie die wij kennen.

Tijd voor maken pagina: 0.528 seconden