Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Dave Eggers - De cirkel

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58098 door berdine
Dave Eggers - De cirkel werd gestart door berdine
Beschrijving: Mae Holland kan haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij de Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken.

Mae laat zich meeslepen door de energie van het bedrijf, de groepsactiviteiten en de feestjes, de oneindige mogelijkheden – zelfs als ze het leven buiten de campus langzaam uit het oog verliest, een ontmoeting met een collega haar in verwarring brengt, en haar bijdrage aan de Cirkel steeds meer openbaar wordt.

Heftig hoor, dit boek. Natuurlijk is de situatie zoals geschetst uitvergroot, maar daardoor een duidelijke waarschuwing: Hoe ver gaan we in het controleren van elkaar en wat accepteren we nog? Je reinste horrorverhaal met een vreselijk einde: we kunnen nooit meer terug......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58104 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Dave Eggers - De cirkel
De trein was ook een monster en een vliegtuig helemaal.

En zo is er op alle nieuwe dingen commentaar. Het kan natuurlijk altijd dat het de verkeerde kant op gaat maar het kan ook dat we uiteindelijk vooral het enorme voordeel gaan zien van het internet en dat we dat uiteindelijk goed weten te gebruiken.

Wie weet komt juist door het internet en niet overal geregistreerd of gezien willen worden de persoonlijke, menselijke communicatie weer meer op gang. Elke nadeel heeft zijn voordeel :D

Dettie

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58106 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Dave Eggers - De cirkel
Lieve Dettie, ik zou zeggen : Lees dit boek en huiver, alle voordelen ten spijt. Als zoiets doorslaat, dan berg je maar. Dit is niet zomaar een nadeeltje van internet. Dit is de ondergang van de vrije mens.

Natuurlijk is het een parodie, een uitvergroot thema en hoogstwaarschijnlijk zullen er bijtijds voldoende intelligente mensen opstaan die van al die maatregelen de nadelige consequenties zullen doorzien.

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58107 door dettie
Nee, ik lees het niet, ik wil het boek ook helemaal niet lezen.

Ik wilde er alleen een positieve bemoedigende draai aan geven, je 'klonk' zo geschokt.

Natuurlijk heeft internet (en electriciteit) een enorme invloed op ons leven. Ik vind het ook idioot en griezelig dat je momenteel bijna iedereen letterlijk kunt volgen. In bepaalde landen wordt nu al het internet gecensureerd. Het is te hopen dat we vrij blijven in ons doen en laten maar ik wil niet gaan doemdenken en blijven geloven in die intelligente mensen die er denkelijk nu al mee bezig zijn.

Dettie

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58108 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Dave Eggers - De cirkel
De auteur wil alleen maar aangeven waartoe het te ver doorvoeren van technische snufjes en internet kan leiden. Het is natuurlijk heel handig dat je kind nooit meer kwijt kan raken omdat het een chip ingeplant krijgt, het is ook heel handig dat je alle informatie over wat dat kind doet en ziet kunt volgen omdat ie een cameraatje om zijn nek heeft, nog afgezien van de miljoenen piepkleine camera's op straat. De misdaad is zó opgelost. De techniek herkent onmiddellijk iedereen. Binnen 10 minuten heb je een voortvluchtige crimineel opgespoord of ook een gewone burger. Als die gewone burger probeert te ontsnappen stuur je er gewoon een aantal drones achteraan. En die burger maar rijden.... Nog beter is het iedereen te verplichten een soort Facebook-account te nemen en een chip. Gemakkelijk voor het innen van belastingen en om hem te verplichten te stemmen. Als ie niet gaat stemmen blokkeer je gewoon zijn account. Kan ie niks meer doen totdat ie is gaan stemmen. Iedereen is volledig transparant en kan helemaal niets meer doen of zeggen zonder dat de hele wereld meekijkt en luistert. Mooie, veilige, totaal geregelde toekomst.

Er valt helaas geen positieve draai aan te geven.

Maar een geweldig boek!

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58109 door dettie
Ik zwijg :D

dettie

Tijd voor maken pagina: 0.560 seconden