Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Robert Vuijsje - Alleen maar nette mensen (debuut)

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden - 17 jaren 2 maanden geleden #23419 door dettie
De 21-jarige David Samuels is joods maar heeft het uiterlijk van een Marokkaan. Hij is een typisch 'ruikeluiszoontje', opleiding genoten op het Barlaeus Gymnasium, aan geld geen gebrek, een vriendin, Naomi, uit hetzelfde milieu en hij is opgegroeid in het deftige Oud-Zuid in Amsterdam waar 'Alleen maar nette mensen' wonen.

Lees verder, klik hier www.leestafel.info/robert-vuijsje

Dettie
Laatst bewerkt 17 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 3 maanden geleden #27740 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Debuutroman Robert Vuijsje wordt verfilmd
Debuutroman Robert Vuijsje wordt verfilmd

IDTV gaat de debuutroman Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje verfilmen. Dit maakte zijn literair agent dinsdag 24 maart bekend. Een woordvoerster van IDTV Film bevestigde dat Vuijsje een filmcontract heeft getekend. Er wordt nog geschreven aan het script. Het is nog niet bekend welke acteurs zullen meespelen. De verfilming van Alleen maar nette mensen zal naar verwachting volgend jaar plaatsvinden.

Vuijsje werd maandag genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs. Een week eerder werd bekend dat hij tevens kans maakt op de Gouden Uil. Alleen maar nette mensen is het verhaal van David Samuels. Hij groeit op in het chique Amsterdam Oud-Zuid, zit op het Barlaeus-gymnasium en heeft verkering met Naomi; een meisje uit een elitair milieu. Als hij 21 wordt gaat hij op zoek. David is joods, maar ziet eruit als een Marokkaan. Hij ontwikkelt een sterke passie voor zwarte vrouwen met grote borsten en dikke billen en reist dagelijks af en aan naar de Bijlmer, om daar op zoek te gaan naar de intellectuele negerin.

(Bron: ANP)

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #28143 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hier kan je een interview beluisteren met Vuijsje

www.nrcboeken.nl/nieuws/lezen-cetera-live

Dettie

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28173 door dettie

"Alleen maar nette mensen" is uit!

Een prachtig boek, zowel van vorm als inhoud! Het lijkt een oppervlakkig verhaal, maar er worden hoogst actuele thema's aangeroerd.

Jeannette

Dit schreef Jeannette bij het item 'De gouden uil'.

Oppervlakkig vond ik het niet, wel ranzig af en toe. (in de kelder met al die mannen)

Hij beschrijft de stereotypes, Surinaamse vrouwen zijn 'makkelijk'. De mensen uit Amsterdam-Zuid zijn bekakt en leiden hun gezapige leventje omringt door luxe en 'intelligente' mensen enz.

Tenminste hij beschrijft ze zoals deze mensen vaak gezien worden. Omdat hij een Marokkaans uiterlijk heeft kan hij ook de reacties daarop weergeven. Hij zoomt als het ware in op de houding van de doorsnee mens ten opzichte van bepaalde groepen.

Ik vroeg me af of een vrouw zo'n boek zou kunnen schrijven t.o.v. mannen, zonder het peil van Heleen van Rooyen te bereiken.

Dettie

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28174 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht
"Alleen maar nette mensen" lijkt een simpele roman.

Maar in mijn ogen is het een prachtige, gevoelige roman over onze multi-culturele samenleving en een adolescent op zoek naar zichzelf.

Ik vind de roman prachtig van vorm en inhoud. Vuijse geeft een rake typering van een joods milieu in Amsterdam Oud-Zuid en de rauwe werkelijkheid van de Bijlmerbewoners.

In een videofragment op YouTube zegt Vuijse dat het boek autobiografische elementen bevat. Hij komt zelf uit een joods milieu en woont in Oud-Zuid, een buurt waar alleen maar nette mensen, dus geen Marokanen wonen. Hij heeft zelf ervaren hoe het is als men denkt dat je als jood aangezien wordt voor Marokaan en er uit ziet of je niet uit de buurt komt.

Net als hoofdpersoon David uit Alleen maar nette mensen heeft Vuijsje heeft een voorliefde voor donkere vrouwen. Donkere vrouwen die bijvoorbeeld in de Bijlmer wonen, een wijk die een beetje als de onderkant van de maatschappij beschouwd wordt. Vuijsje kent de Bijlmer. Maar de roman is fictie, volgens Vuijsje.

Het boek bevat hoogst actuele thema's: onze huidige multi-culturele samenleving, cultuurverschillen tussen twee zeer uiteenlopende milieu's, een zoektocht van een adolescent naar de zin van het bestaan, en normen en waarden bij seksualiteit.

Het boek is opvallend goed geschreven en modern met chats en sms'jes.

In het boek komen nogal wat sekscenes voor. Volgens Dettie gaat Vuijsje hierin te ver. Mij heeft het niet gestoord. Wel heeft het mijn ogen geopend over de seksuele moraal van de door Vuijse getypeerde bevolkingsgroep in de Bijlmer.

Dettie, jij vindt het beste gedeelte van het boek het bezoek van de ouders van David aan de moeder van Rowanda. Die passage vind ik ook prachtig! Een scene waarin de cultuurverschillen tussen de twee milieu's duidelijk naar voren komen. (En zoals je het soms ook ziet in het tv programma Puberruil).

Ik vind dat Vuijsje humoristisch schrijft, en schitterende typeringen geeft. B.v.:

In de straat waar de ouders van Bas wonen, stonden meer jeeps dan normaal. Iedere karakteracteur in de betere Nederlandse speelfilm rijdt in een jeep. De Saab 9-3 Cabriolet die eigenlijk van mijn moeder was, maar waar ik in rondreed, moest ik om de hoek neerzetten. De ouders van Bas woonden in zo'n huis van drie verdiepingen in de Van Eeghenstraat.

De achtertuin, die aan het Vondelpark grensde, stond vol zogenaamde vrienden van de vader van Bas. Ze dronken champagne en aten toastjes met gerookte zalm. Alleen maar nette mensen.

De moeder van Bas was vroeg begonnen met champagne drinken, dus ze moest me aan iedereen voorstellen. De karakteracteur die in geen jaren meer een karakterrol had gespeeld stond er verlaten bij.

Toen Ik Jan Cremer verscheen waren er ook heel wat lezers die bezwaren hadden tegen de seks in het boek. En volgens mij was dat bij het verschijnen van Turks fruit ook het geval.

"Alleen maar nette mensen", een droomdebuut!

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28175 door dettie

In het boek komen nogal wat sekscenes voor. Volgens Dettie gaat Vuijsje hierin te ver. Mij heeft het niet gestoord. Wel heeft het mijn ogen geopend over de seksuele moraal van de door Vuijse getypeerde bevolkingsgroep in de Bijlmer.

Dan heb ik het verkeerd gezegd. Ik vond het ranzig wat er gebeurde, niet dat hij dat beschrijft. Ik dacht waarom laat die vrouw dat toe!

Zoals ik hierboven al schrijf, denk ik dat Vuijsje stereotypen heeft weergegeven, hoe er over bepaalde groeperingen gedacht wordt. Ik denk niet dat dit dé seksuele moraal is voor die bevolkingsgroep.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.548 seconden