Mooi verslag trouwens, Petra!
Maar Palmen is bij mij al jaren uit de gratie, sinds de De vriend zo vreselijk tegenviel door zijn provinciale kneuterigheid. Durf ik De Wetten, haar debuut nog wel te herlezen. Toen vond het een prachtig boek? Heb ik me totaal in Palmen vergist?
Een roman waar echte, nog levende personen in voorkomen, wil ik absoluut niet lezen. Dat dood voor mij de hele roman bij voorbaat. Voor mij is het fictie en ik wil geen non-fictie er doorheen. Een combinatie van deze twee werelden verknalt het fictieve verhaal.
Ja, Palmen werd na het verschijnen van deze roman aangevallen. Wat is er aan de hand? Ik heb het boek zelf niet gelezen, maar heb gelezen dat de hoofdpersoon of een weergave is van de vorig jaar overleden avantgarde componist Peter Schat. Een componist die furore heeft gemaakt op het Holland Festival. De manier waarop Schat te grazen genomen werd, zo vond familieleden, was een regelrechte belediging. Daar is dus zoveel over te doen, het portret wat Palmen schetst onder een andere naam weliswaar, maar waarin, voor degene die hem goed gekend hebben, meteen Peter Schat in te herkennen valt, is niet bepaald vlijend. Ik heb daar trouwens totaal geen problemen mee, dat is het recht van de romanschrijver, dat is de romanwereld waar iedereen vogelvrij is, mits het maar op een intelligente manier gebeurd.
Ik zal dit boek zeker niet lezen. Palmen is me sinds De vriend te persoonlijk geworden, ze kan geen afstand meer nemen van haar onderwerp. Daar zit de crux. Toch heb ik nog een keer me aan Palmen gewaagd, toen ze het Boekenweekgeschenk geschreven had. Ik had niet anders zeggen: een draak.