Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema maart 2010 - Schrijvers (voorkomend in boeken)

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden - 15 jaren 10 maanden geleden #32458 door dettie
Weer eens wat anders, geen boeken/biografieën over schrijvers zelf maar het thema is schrijvers voorkomend in boeken.

Hopelijk wordt het een mooie maand

Dettie
Laatst bewerkt 15 jaren 10 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32462 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dit lijkt me dus heel wat moeilijker!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32471 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ja?

Ik heb er eigenlijk geen idee van. Mijn eerste gedachte was dat het makkelijker was dan vorige maand, maar ja...ik heb eigenlijk geen idee.

Wel een leuk thema in deze boekenweek-maand.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32472 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja ik zat ook te denken aan de boekenweek-maand en wat je daar nu mee kon doen en ineens dacht ik aan schrijvers in boeken, ipv over schrijvers. Ben zelf ook altijd benieuwd wat voor boeken het thema brengt.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32481 door dettie
Tante Julia en meneer de schrijver

Mario Vargas Llosa

Tante Julia en meneer de schrijver is een hilarische roman, waarin waarheid en fictie door elkaar lopen. Mario, een jonge schrijver met literaire aspiraties, werkt bij de nieuwsdienst van een radiostation. Hij wordt verliefd op zijn aangetrouwde tante Julia en krijgt een affaire met haar.

Bij een ander radiostation werkt Pedro Camacho, als schrijver van hoorspelen – de soapseries van de jaren vijftig. Dagelijks schrijft hij scripts voor een zestal hoorspelen, vol liefde, bedrog, moord, overspel en perversiteiten. Zijn op sensatiezucht beluste melodrama's houden vele luisteraars dagelijks aan de radio gekluisterd. Ondertussen groeit de verliefdheid van Mario op zijn tante Julia uit tot een waar melodrama, zoals Pedro Camacho dat nauwelijks had kunnen verzinnen.

NBD|Biblion recensie

Op het eerste plan van deze roman staan de verhouding van een jonge schrijver/journalist met een wat oudere vrouw en de verwikkelingen die daarvan het gevolg zijn. Het burleske verhaal speelt zich af in de Peruaanse radiowereld in de tijd vlak voor de opkomst van de tv, toen hoorspelen nog een geliefkoosd genre waren. Door deze geschiedenis heen is een aantal vertellingen geweven die zich bijna als afzonderlijke korte verhalen laten lezen. Het boek is onmiskenbaar autobiografisch: de succesvolle schrijver van midden veertig kijkt met ironie en een zekere distantie terug op zijn jonge jaren in Lima. Het is een werk dat zich gemakkelijk laat lezen en dat rijk is aan informatie over allerlei alledaagse aspecten van het Peruaanse leven. Van Vargas Llosa verschenen eerder vele publikaties in het Nederlands. De vertaling was in goede handen. Kleine druk.

(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789029080019 paperback 419 pagina's | J.M. Meulenhoff | midprice editie | juli 2007

Vertaald door Marjolein Sabarte Belacortu

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32482 door dettie
Citaat van de dag

Een schrijver leeft niet en beleeft niets, hij heeft altijd een boek in voorbereiding.

Jeroen Brouwers

Tijd voor maken pagina: 0.573 seconden