Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2006 - slavernij

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12158 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Weer zo'n mooi citaat van de dag.

Er zijn hier al een reeks prachtige citaten gepasseerd :D !

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12166 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De witte vesting

Orhan Pamuk

De witte vesting speelt in de zeventiende eeuw, wanneer het Osmaanse rijk op het hoogtepunt van zijn macht verkeert. Een Venetiaans schip wordt gekaapt en een jonge Italiaanse student wordt als slaaf meegevoerd naar Turkije. Daar weet hij behoorlijk indruk te maken met zijn wetenschappelijke kennis. ook zijn onverwachte talent voor het genezen van zieken dwingt bij de Turken respect af en hij wordt, hoewel slaaf, met privileges omringd.

Op een gegeven moment stelt men hem toch voor de keus: de islam of je leven. Hij houdt stand en blijft zijn geloof trouw, maar zijn leven is van dan af in handen van een van de belangrijkste adviseurs van de sultan, de Hodja. Merkwaardigerwijs lijkt deze man als twee druppels water op hem, en de relatie tussen beiden krijgt algauw een uitermate vreemd karakter.

Oorspronkelijke titel: Beyaz kale Vertaling: Veronica Divendal

ISBN 9029536489 Ingenaaid, 204 pagina's Verschenen: november 2002 Arbeiderspers
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12167 door dettie
Citaat van de dag 28 november 2006

"Vrijheid is alleen maar een ander woord voor als je niets meer te verliezen hebt."

Engels : "Freedom is just another word for nothing left to lose. "

Janis Joplin

Amerikaans zangerer (1943-1970)

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12177 door dettie
Surinaamse Emancipatie 1863

Paramaribo: slaven en eigenaren

O. ten Hove, Wim Hoogbergen & H.E. Helstone

Dit boek gaat over de afschaffing van de slavernij in Paramaribo. De klassieke werken over Suriname behandelen voornamelijk de slavernij op de plantages. Op plantages woonden weinig vrijen en veel slaven. In Paramaribo was de situatie compleet anders. De meerderheid van de inwoners van de stad was op het eind van de slavernijperiode geen slaaf (meer). Op 31 december 1862 telde Paramaribo ongeveer 19.000 inwoners. De overgrote meerderheid was vrij en gekleurd, wat wil zeggen dat deze inwoners wel 'roots' in de slavernij hadden, maar dat zelf in 1863 niet meer waren.

Dit boek geeft allereerst een zeer lezenswaardige inleiding over slaven en vrijen in de stad Paramaribo en wat er precies gebeurde bij de afschaffing van de slavernij. Dat proces begon in november 1862 en vond zijn bekroning in de dag der Emancipatie: 1 juli 1863. De auteurs gaan uitgebreid in op zowel de slaven als hun eigenaars en de doorbreking van de kleurlijn in Paramaribo. Het boek bevat gegevens van alle 4.320 geëmancipeerden uit Paramaribo die in 1863 in de Emancipatieregisters werden ingeschreven. Zij zijn alfabetisch geordend op familienaam. Ook hun voornamen en de slavennaam zijn te vinden. Verder zijn gegevens opgenomen over de leeftijd, de religie, het beroep en hun familiebetrekkingen.

Om slaven te mogen bezitten moest een persoon vrij zijn. De 'kleur' deed er niet toe. In Paramaribo woonden in 1863 dan ook veel 'gekleurde' eigenaars van slaven. In dit boek staan alle particuliere eigenaars van Surinaamse slaven vermeld. De meeste particuliere eigenaars bezaten maar weinig slaven. De helft had minder dan vier slaven. Over die eigenaars geeft het boek de nodige informatie: waar zij woonden, wat hun etniciteit was en welk bedrag zij kregen bij de Emancipatie der slaven. De 'Wet op de Opheffing van de Slavernij' van 8 augustus 1862 bepaalde namelijk dat de slaveneigenaren een vergoeding kregen van Nf 300 per geëmancipeerde slaaf.

Paperback | 443 Pagina's | Rozenberg Publishers | 2005 ISBN: 905170822X

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12178 door dettie
Citaat van de dag 29 november 2006

"Vrijheid kan nooit ongebondenheid betekenen, slechts afwezigheid van dwang."

H.J. Jordan

Uit: De causale verklaring (1940)

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12185 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Heel veel boeken die ik totaal niet kende..maar ik heb er ook eigenlijk niet een genoteerd in mijn boekje.

Dat heft ook te maken met de stapel die ik nog moet lezen, ik ben met teveel tegelijk bezig, maar ook wel omdat het onderwerp me niet direct raakt. Interessant genoeg om er over te willen lezen als ik het toevallig tegenkom, maar niet dat ik zeg "daar wil ik alles over weten"..
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.423 seconden