Dreiging uit het dal
Michael Morpurgo
met tekeningen van Henk Kneepkens
Je weet niet wie ik ben he? zei de man. Het leek wel alsof hij Jo's gedachten kon lezen. Jo schudde zijn hoofd. Nou, dan staan we quitte, want ik ken jou ook niet. Misschien is het beter als dat zo blijft. Je moet me beloven dat je er nooit met iemand over zal praten. Met geen woord, begrepen? Niet met je vader, niet met je moeder, niet met je beste vriend, met niemand, helemaal nooit. Toch wil Jo te weten komen wie de man was en waar hij naartoe ging. Hierdoor komt hij achter een geheim dat hij voor iedereen moet verbergen, want één woord teveel bepaalt het verschil tussen leven en dood.
Recensie
Dit verhaal speelt in een boerendorpje in de Pyreneeën tijdens de Tweede Wereldoorlog. Jo, een 12-jarige jongen, ontmoet de onderduiker Benjamin, die zich schuilhoudt bij zijn schoonmoeder, de weduwe Horcada, die een eind van het dorp af woont. Zij herbergt een tiental joodse kinderen, die wachten op een vluchtmogelijkheid over de zwaarbewaakte Frans-Spaanse grens. Benjamin wacht op zijn dochter Anja die hij op de vlucht uit Parijs is kwijtgeraakt. Jo helpt bij de fouragering van de kinderen. De joodse kinderen worden met een list gered. Maar Benjamin en een joods meisje worden gevangen genomen. Na de oorlog komt Anja opdagen.
Dit schitterende boek is ontroerend en spannend. De relaties tussen dorpsbewoners en bezetters is dubbelzinnig: vriendschap en vijandschap dooreen. Er is geen spectaculair heldendom, wèl een inleefbare tragische geschiedenis van gewone mensen (Fransen en Duitsers) in extreme omstandigheden. De oorspronkelijke titel 'Waiting for Anya' is de enige juiste. Dit wachten symboliseert de hoop tegen alle wanhoop in.
Bevat zwart-wit illustraties. Vanaf ca. 11 jaar.
(Biblion recensie, T. Baudoin.)
ISBN 9789021613833 | Hardcover | 141 pagina's | Ploegsma | 1992
Vertaald door Tjalling Bos