Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2017 - Boekenweekgeschenken

Lees meer
8 jaren 6 maanden geleden #84757 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema december 2017 - Boekenweekgeschenken
Dat vraag ik me af Renate. Ik vind de kinderboeken van Toon Tellegen eigenlijk niet zulke kinderboeken maar boeken voor iedereen. Ik snap ook niet zo goed waarom het kinderboeken genoemd worden want ik de boeken van Toon Tellegen zit altijd een diepere laag waarvan ik me afvraag of kinderen dat zien. Hij is meer een soort filosoof, een observator die aan ons doorgeeft hoe je dingen kunt zien en benaderen. En dat op een heel mooie manier.

Voor mij zijn al zijn boeken voor alle leeftijden. Maar ja, ik weet niet hoe anderen daarover denken.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 6 maanden geleden #84763 door dettie
De erfenis

Connie Palmen

Boekenweekgeschenk ter gelegenheid van de boekenweek 1999

De 65e boekenweek heeft 'Familie-album - Ouders en kinderen in de literatuur' als thema

Als de schrijfster Lotte Inden ontdekt dat ze ziek is, besluit ze een jonge man in dienst te nemen voor vierentwintig uur per dag, kost en inwoning inbegrepen. Hij is niet alleen haar verzorger, chauffeur, tafelheer, eerste lezer en secretaris, maar ook de archivaris van wat ze haar ‘erfelijk materiaal’ noemt: de aantekeningen die als bouwstenen moeten dienen voor haar laatste grote roman. Omdat Lotte bang is dat ze het werk dat haar oeuvre compleet maakt niet meer zelf zal kunnen voltooien, bereidt ze hem er langzaam op voor dat zijn handen de hare moeten vervangen als ze zelf niet meer kan schrijven. Ze maakt hem executeur-testamentair van haar erfenis: een zolder vol aantekeningen over de dood, de liefde, de verleiding, het geheim en de familie.

De erfenis is een ontroerende novelle over een schrijfster en haar lezer, die zelf het verhaal maakt dat zij in stukken en brokken aanreikt. Connie Palmen schetst daarmee niet alleen een indringend beeld van een verrassende menselijke relatie, maar ook van de relatie tussen de literatuur en de werkelijkheid.

Recensie

Het Boekenweekgeschenk wordt dit jaar geschreven door Connie Palmen. Het vertelt het verhaal van Max en zijn fascinatie voor Lotte Inden, de beroemde schrijfster die hem heeft ingehuurd om haar bibliotheek en haar persoonlijke documenten te ordenen. Zij bereidt hem langzaam erop voor dat zijn handen de hare moeten vervangen als ze zelf niet meer kan schrijven vanwege haar ziekte. Een ontroerende novelle over een schrijfster en haar lezer die zelf het verhaal maakt dat zij in stukken aanreikt.

Het boekenweekgeschenk zal op de bekende wijze door de NBD aan de bibliotheken ter beschikking worden gesteld. Bibliotheken die extra exemplaren van deze uitgave willen hebben, kunnen deze via deze aanschafinformatie bestellen.

(Biblion recensie, Redactie...)

ISBN | 9789074336420 | 96 pagina's | Oplage 751.852 | Uitgave CPNB 1999| Afmeting 19 x 11,5

Lees meer
8 jaren 6 maanden geleden #84764 door dettie
Citaat van de dag

“Boeken zijn de erfenis die een groot schrijver achterlaat aan de mensheid,

die doorgeleverd worden van generatie naar generatie als geschenken aan

het nageslacht van hen die nog ongeboren zijn.”

Joseph Addison

Engels politicus, schrijver en dichter 1672-1719

Lees meer
8 jaren 6 maanden geleden #84766 door dettie
Sorry het kwam er vandaag niet van een nieuw boek te plaatsen. Morgen beter. :D

Dettie

Lees meer
8 jaren 6 maanden geleden #84777 door dettie
Spitzen

Thomas Rosenboom

Boekenweekgeschenk ter gelegenheid van de boekenweek 2004

De 70e boekenweek heeft als thema Frankrijk

Wanneer de vijfenveertigjarige Han Bijman op een tangosalon Esther ontmoet, wordt hij een hem nog onbekende wereld binnen gevoerd. Die van liefde en seks, die van overspel en verraad en tenslotte die van ingewikkelde intriges en argwaan.Esther blijkt wel heel makkelijk de mannen in haar leven te hebben ingepast. Als haar Indiase minnaar naar Nederland komt om met haar te trouwen, krijgt Han een rol toebedeeld die hem slecht bevalt, die zijn jaloezie wakker maakt, en hem uiteindelijk tot handelen doet overgaan.

Recensie

Weer een typische Rosenboom, met een hoofdpersoon die zich op een onvoorstelbare wijze onafwendbaar in de nesten weet te werken. Verschil met zijn voorgaande boeken is dat het verhaal zich niet in het verleden afspeelt. De 45-jarige Han Bijman, vrijgezel, leert op een tango-dansavond Esther kennen, een aantrekkelijke jongedame, die er een ingewikkeld leven met mannen op na blijkt te houden. Langzaam raakt hij verstrikt in het web van leugens dat zij spint. Maar zelf neemt hij het ook niet zo nauw met de waarheid. Zijn liefde voor haar, die aanvankelijk beantwoord wordt, maakt hem in heftige mate jaloers op haar Indiase vriend die naar Nederland komt om met haar te trouwen. Die afgunst drijft hem tot het doen van dingen die hem in een lastig parket brengen.

Dit boekje is een weliswaar kleine, maar niettemin volwaardige roman, in 2004 als Boekenweekgeschenk verschenen en toen in het keurslijf van 92 bladzijden geperst. In deze gebonden heruitgave heeft de tekst meer ruimte gekregen, wat de leesbaarheid bepaald ten goede komt. Kleine druk.

Dick Welsink

ISBN 9789021476230 | 92 pagina's | Oplage 766.900 | Uitgave CPNB 2004 (origineel)| Afmeting 19,6 x 11,8

Lees meer
8 jaren 6 maanden geleden #84778 door dettie
Citaat van de dag

Opvallende ontdekking is wel dat bij de meeste dansquotes blonde, blanke vrouwen met lang haar worden afgebeeld en de dansstijl erbij vaak klassiek ballet is met gebruik van spitzen en hoge benen tegen oren aan.

Bron: Populaire dansquotes onder de loep

Tijd voor maken pagina: 0.415 seconden