Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Eventuele thema-onderwerpen

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden - 19 jaren 8 maanden geleden #881 door tiba
Eventuele thema-onderwerpen werd gestart door tiba
Eventuele thema-onderwerpen

- de natuur

- dieren

- de jeugd -kindertijd

- puberteit

- schoolproblemen

- terugkeer naar de tijd van oma of opa

- de seizoenen

- de muze

- ziekte

- de ouderdom

- eenzaamheid

- de LIEFDE

- filosofie

- koninginnen

- landschappen

- avontuur

- sport

- de vrouw (als ideaal, de geëmancipeerde enz...)

- de man (de macho, de ideale, de 'nieuwe' man enz.)

- verslaving

- koken /eten

- rampen

- tirannie/ democratie

- sprookjes wereld

- verfilmde boeken,

- Zuid-Amerikaanse literatuur

- Engelse literatuur

- Amerikaanse literatuur

- verhuizen

- metamorfose

- legendes...

- kleur in kinderboeken

- carnaval

- Nederlands-Indië

- Suriname + Ned. Antillen

- Vaders

---
Laatst bewerkt 19 jaren 8 maanden geleden doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #3894 door Jom
Beantwoord door Jom in topic Onderwerp.
Hallo Tiba,

Bestaat er dan buiten de liefde nog een ander onderwerp ?

Is niet al het andere minder ter zake ?

g

PS

Omdat er toch niet gereageerd wordt op je bericht

heb ik me deze digressie veroorloofd.

En "digressie" betekent ook

de schijnbare afstand van een planeet tot de zon,

zoals de schijnbare afstand van elk onderwerp tot de liefde.
Laatst bewerkt doorJom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden - 19 jaren 2 uren geleden #3896 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hallo Jom,

Nee er werd niet gereageerd omdat dit bericht als geheugensteuntje voor ons is geplaatst. Zoals je misschien gemerkt hebt, hebben we elke maand een thema en soms, als we geen thema weten te bedenken, grijpen we terug op dit lijstje.

De liefde is altijd een heerlijk thema! Kunnen we volgende maand wel eens als thema nemen als iedereen het daar mee eens is.

Dettie
Laatst bewerkt 19 jaren 2 uren geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #3903 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Voor mij goed hoor, al dacht ik dat er vorige maand al een ander thema afgesproken was, met Lizzy? met Marjo?(ben niet zo zeker door mijn tijdelijke afwezigheid), met Wil?

Over de liefde zijn natuurlijk talloze gedichies te vinden (vandaar de hoofdletters).

Wat je digressie betreft, Jom, mmm... , ben er momenteel niet zo zeker van, ik bedoel als je rondom je naar de wereld kijkt, lijken daar heel wat andere begrippen primordiaal, ik zeg maar wat: macht, rijkdom, ambitie, aanzien....

Groetjes. Tiba.

P.S. 1.Het thema liefde was ook al op literatuur-leeskring, dacht ik, al is dat voor mij geen bezwaar.

2. Het thema liefde is natuurlijk heel uitgebreid: naast hetero- en homoliefde heb je ook liefde tot vader/moeder, tot kinderen (maar we hadden al het thema "moeder"), diepe vriendschap enz... Misschien moet het terrein dan afgebakend worden (ik denk maar even luidop)?
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #4073 door Jom
Beantwoord door Jom in topic Digressie twee.
Beste Tiba,

Ik druk me slecht uit. Ik klink als een softie. (God beware me ervoor !)

Maar ik bedoel het volgende :

macht of geld zijn geen liefde,

maar een gedicht over macht of geld gaat mijns inziens altijd over liefde,

misschien over ontbeerde, onthouden, vervlogen, in de kiem gesmoorde liefde,

maar wel degelijk over liefde. Het uiteindelijk object van macht en geld is tederheid, denk ik.

Een gedicht kan wanhopig, koesterend, verzoenend, strijdbaar, zelfs dreigend zijn,

maar de toonaard van elk gedicht blijft liefde.

Want alleen liefde kan tegelijk die betoverende kracht

én die inventiviteit van het poëtische hebben.

Dichten gebeurt altijd “at the beat”,

zowel “at the beat” van een ingegeven ritme, deining, of golfslag,

als “at the beat of the heart”.

Het is slechts mijn mening, Tiba, en ik ben bereid haar aan elk vers te toetsen.

Liefde is het virtueel of reëel brandpunt van elk gedicht,

waaromheen betekenissen en conotaties hun ellipsvormige banen trekken.

Tussen de regels gaat het in een gedicht uiteindelijk altijd over wat ons wezenlijk is,

en dat is liefde. En tussen de regels wordt het gedicht geschreven.

Door de liefde als het uiteindelijke onderwerp te zien

heeft men volgens mij de beste sleutel in handen tot de waardebepaling van een gedicht.

Een goed gedicht is nooit zomaar leuk, het gaat dieper dan “leuk”, het is nooit vrijblijvend,

net als de liefde.

Het is een keurslijf dat vleugels geeft, net zoals een gelukkig huwelijk.

(Zo zijn vele gedichten van Deconinck geen gedichten maar spelletjes, constructies,

leuk, maar niet betoverend,

en zit niets “trance”in, en nog minder “lied”.

Niets van die dubbeltrom of -beat.

Niets van twee werelden tegelijk – en in elk gedicht moet iets van twee werelden zitten,

met minder gaat het niet.

Niets brug.

(Maar wie ben ik natuurlijk.))

Gedichten over macht en geld gaan zelfs dikwijls authentieker en intenser over liefde

dan zelfverklaarde liefdesgedichten.

De kategorie van gedichten die nog het “minst”over liefde gaan zijn de “liefdesgedichten” zelf, het is de kategorie met de meeste “valse gedichten”, stroop en cliché loeren er achter elke hoek.

Dat bedoelde ik dus, Tiba, met : “Is er een ander onderwerp dan liefde ?”

Gg,
Laatst bewerkt doorJom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #4081 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
O, dan was er wel een klein misverstand. Ik dacht dat je bedoelde dat in de maatschappij de drijfveer voor alles de liefde was, en daar had ik mijn bedenkingen bij.

Wat het overige van je antwoord betreft moet ik nog eens nadenken over een passende reactie.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.503 seconden