Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2006 - Muziek!

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #7355 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik vind t een erg leuk thema, met mooie boeken, en mooie citaten ook.

ben een enorme muziekliefhebber, en ik vind de verschillende genre's muziek die voorbij komen erg leuk!

heb alleen deze maand door omstandigheden niet zo veel gereageerd als ik anders gedaan zou hebben,

vandaar.

ik kan me trouwens wel voorstellen dat niet iedereen dit thema evenveel aanspreekt.

groetjes,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #7357 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het maakt niet uit hoor, de ene keer spreekt iemand het wel aan de andere keer niet. Maar ik was even benieuwd wat jullie van het thema vonden. Soms merk je dat een thema veel mensen aanspreekt en bij dit thema had ik de indruk dat veel dachten mwah, het gaat...

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #7366 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Normaal noteer ik vele titels die bij zo'n themamaand langskomen. De afgelopen maand was dat beduidend minder. Niet vanwege de keuze, maar meer omdat ik, net als Wil, weinig tijd had en beperkte mogelijkheden om on-line te komen. Het thema Steden lijkt me heel leuk en boeiend. Vooruitlopend op het aprilthema is de jongste voor de zoveelste keer Thuis in Rome van Rosita Steenbeek aan het lezen!

Groetjes, Irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #7376 door dettie
De vierde gongslag

Hafid Bouazza

Vier Essays schrijft Hafid Bouazza over opera in zijn boekenweekboek “De vierde gongslag”: Laten we er één uithalen: 'Elegie op een kind', over Jenufa, een opera van Leos Janácek.

Stel dat je deze opera niet kent, dan beschrijft Hafid Bouazza het decor zó beeldend, de muziek zo luisterbaar, de rollen zo levendig, dat het lijkt alsof je in de opera leeft.

Je ziet aan het begin van de opera de aardappels die door de vrouwen gesorteerd worden. Je ruikt de bloeiende rozemarijn op de schoot van Jenufa, die, zwanger, op haar geliefde wacht.

Het onderwerp van “Jenufa” mag dan nogal provinciaals zijn, volgens Bouazza, de muziek is dat allesbehalve. Mede door de volksdeuntjes, die zo’n beetje zijn handelsmerk zouden worden, betekende Jenufa Janaceks internationale doorbraak.

Ronduit romantisch lyrisch is het slot van dit hoofdstuk, waarin Bouazza Janacek vergelijkt met een bijenkorf:

“Janacek is een bijenkorf van muziek: alles wat eringaat wordt honing en de luisteraar verandert hij in een imker. Geen enkele andere componist weet zulke muzische mede te brouwen. Mede is een goddelijke drank. En haar roes is goddelijk”.

Alleen al voor deze vergelijking is het boek van Hafid Bouazza de moeite waard. Zijn kijk op opera wekt voor niet-kenners het verlangen naar een opera meemaken op en voor kenners stof tot discussie en herbeluisteren.

Uitgeverij Pimento ISBN 9049970095

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #7377 door dettie
Citaat van de dag 27 maart 2006

We moeten de muziek van het leven horen.

De meeste horen alleen de wanklanken..

Anoniem

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #7389 door dettie
Perfect Day

Joost Zwagerman

Perfect day is misschien het beste te omschrijven als een literaire variant van een Greatest Hits-of Best Of-album, inclusief een verrassende bonustrack!

Joost Zwagerman maakte een keuze uit de honderden popstukken die in twintig jaar hartstochtelijk schrijven over popmuziek verschenen. Het resultaat is een bonte verzameling artikelen, essays, portretten, columns en interviews. En alles mag meedoen bij Zwagerman: oud en nieuw, cult en camp, rock-'n-roll en r&b, internationale kopstukken en Nederlandse popfenomenen.

Zo schetst Zwagerman hier in kort bestek de carrière van David Bowie: van vaandelzwaaier van arty gitaarrock tot behaagzieke publiekslieveling. En: wat zegt de loopbaan van Madonna over onze veranderde beeld- en mediacultuur?

Al met al beweegt Perfect day zich tussen Beyoncé en Joy Division; tussen Outkast en De Jeugd van Tegenwoordig en de Sex Pistols en Velvet Underground. Zoveel variatie in één pop-boek benadrukt de onbegrensde fascinaties van een ongeneeslijke popliefhebber.

ISBN 9029563303 Ingenaaid, 364 pagina's Met illustraties Verschenen: februari 2006 Arbeiderspers

Tijd voor maken pagina: 0.406 seconden