Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2006 - Muziek!

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #6999 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Verwante stemmen

Vikram Seth

'Muziek is me nog dierbaarder dan taal. Toen het tot me doordrong dat ik daarover zou gaan schrijven, raakte ik in paniek. Pas na geruime tijd was ik met de gedachte verzoend.' Aldus de Indiaas-Britse schrijver Vikram Seth naar aanleiding van zijn roman An Equal Music, in het Nederlands verschenen onder de titel verwante stemmen. Dat hij in deze roman over muziek heeft geschreven zoals maar weinigen dat kunnen, zal elke lezer kunnen beamen. Het verhaal over de violist Michael Holmc en zijn grote liefde voor de plaatselijke Julia McNicholl is oprecht en indringend, en getuigt van een grote liefde voor zowel muziek als taal.

Vertaler: C. Jonkheer, B. Mossel

De auteur:

Vikram Seth schreef reisverhalen, gedichten, libretto's en de roman in verzen The Golden Gate (in vertaling verschenen in 1995). Met het epos A Suitable Boy werd hij in 1993 op slag wereldberoemd. Verwante stemmen verscheen in 1999 .

ISBN 9028240160 Ingenaaid, 429 pagina's Verschenen: maart 2003 Oorschot B.V.
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #7000 door dettie
Citaat van de dag 7 maart 2006

Het belangrijkste in de muziek

staat niet in de noten

Gustav Mahler

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #7017 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
Ik vond An Equal Music erg mooi. Ook A Suitable Boy heb ik gelezen. Indrukwekkend boek en vooral heel dik (1474 blz), dus daar ben ik wel even zoet mee geweest. Het was de moeite echter meer dan waard.
Laatst bewerkt doorSarah.

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #7022 door dettie
Hoe van de trap te vallen + CD

Jazzverhalen

J. Bernlef

Als kind op pianoles ontdekt Bernlef al dat er meer muziek is dan op papier staat. Er ligt een ontzagwekkende wereld van geluid in de toetsen verborgen en voor Bernlef werd het vooral de jazz die de wereld ontsloot. Als puber probeert hij via de artiesteningang jazzlokalen binnen te komen door de instrumenten van zijn helden te dragen. En ook tijdens zijn reizen kruipt hij in kelders op zoek naar oude jazz. In deze bundel wisselen persoonlijke impressies en verbeelde verhalen elkaar af. Soms dralend en wat zoekend, dan weer scherp en to the point, net als jazz. Aan de bundel is een cd toegevoegd waarop Bernlef de monoloog 'Gestoord' voorleest, begeleid door Guus Janssen op de piano, opgenomen op het Crossing Border Festival van 12 november 2004.

ISBN 902145307X Gebonden, 160 pagina's Verschenen: februari 2006 Em. Querido's Uitgeverij BV

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden #7023 door dettie
Citaat van de dag 8 maart 2006

Jazz is de enige muziek waarbij iedere noot

iedere avond anders kan gespeeld worden.

Coleman

Lees meer
20 jaren 4 maanden geleden - 20 jaren 4 maanden geleden #7040 door dettie
De buik van Elvis

Coen de Jonge

Aan zonden geen gebrek in de jazz. Ook rock en blues staan stijf van de verhalen over lieden die in verzoeking kwamen. Genotmiddelen, dames, moord en doodslag – – we treffen het allemaal aan. Ook het swingende vlees is zwak. Maar ondanks al die dwalingen en zijpaden hebben de musici altijd een houvast: hun muziek. Daarover gaan de verhalen die Coen de Jonge schrijft in (onder meer) het blad JAZZ. Over zwervers, ritselaars, driftkoppen, trendsetters, vreet- of rotzakken en genieëën –– en nog veel meer.

Simon Vinkenoog: ‘‘Met een trefzekere pen en schijnbare nonchalance. Hij blijkt niet alleen over een zuiver luisterend oor, maar ook over een open liefderijk oog te beschikken.'' Deze bundel bevat stukken met een verrassende kijk op het muzikale bedrijf: op het leven van befaamde of miskende musici, op onbekende aspecten, op randverschijnselen en kernzaken. Meestal spelen die in de wereld van de jazz, maar ook aanpalende genres komen geregeld aan bod.

En er zijn er enkele gevoelige portretten van kanonnen als Chet Baker, Miles Davis en Clifford Brown. De auteur legt vaak opmerkelijke verbanden, er zijn hilarische en droeve anecdotes en humor en ernst wisselen elkaar af. En bij dat alles staat de liefde voor swingende muziek voorop.

ISBN 9054521309 Ingenaaid, 156 pagina's Met illustraties Verschenen: juni 2005 Uitgeverij Passage
Laatst bewerkt 20 jaren 4 maanden geleden doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.412 seconden