Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2013 - Bedliteratuur

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55461 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur
Citaat van de dag

Het leven is als een droom; laat me dus slapen.

Hebreeuws gezegde

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55485 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur
Oei wat een mooie boeken en citaten, jullie hebben weer heel wat fraais bij elkaar gezocht. Sorry dat ik zo laat instroom!

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55486 door dettie
ja berdine zorgde ervoor dat ik het mooie boek Een bed tussen de boeken gelezen heb.

Zij had die titel aangeleverd en tja toen ik de beschrijving las móest ik het hebben!

Heerlijk boek!

Dettie

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55487 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur
O ja natuurlijk, dat komt van het thema. En dat was een goede aankoop zo te lezen.

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55488 door dettie
Het huis van de slaap

Jonathan Coe

Een studentenhuis in de jaren tachtig. Centraal staat de onbeantwoorde liefde van Robert voor Sarah, die door een slaapstoornis haar dromen als waar gebeurd ervaart. Na de studie gaat ieder zijns weegs totdat een reeks niet geheel toevallige gebeurtenissen de bewoners tien jaar later opnieuw met elkaar in contact brengt.Het huis van de slaap is een tragikomisch liefdesverhaal waarin alles en iedereen op onnavolgbare wijze met elkaar is verbonden. Met zijn sprankelende gevoel voor humor en bitterzoete nostalgie voert Jonathan Coe de lezer vanaf de eerste bladzijde mee naar een ontknoping die zijn weerga niet kent.

NDB/Biblion Recensie

Een aantal studenten, bewoners van een vervallen huis op een rots aan de Britse kust, vindt elkaar na een twaalftal jaren terug onder volkomen andere omstandigheden in hetzelfde kolossale huis. Dit is nu een kliniek voor mensen met slaapstoornissen onder de leiding van een van hen, nu een deskundige op dit gebied.

Oude herinneringen en onaangename gevoelens spelen in het heden een belangrijke rol bij dit hernieuwde samenzijn. Bij sommigen lopen de gebeurtenissen in de slaap en de werkelijkheid in elkaar over (niet zo makkelijk voor de lezer). Een verrassende ontknoping maakt min of meer een einde aan de steeds groeiende verwarring.

Een boeiende maar zeker niet eenvoudige roman, met soms lachwekkende maar ook ontroerende situaties. Door het per hoofdstuk verspringen in de tijd niet altijd even eenvoudig te lezen. De behoorlijke vertaling doet deze roman eer aan.

Coe (1961) werd vooral bekend door 'What a carve up!' ('Het moordende testament'). Kleine druk.

Redactie

ISBN 9789021456478 Paperback 314 pagina's Querido mei 2006

Vertaald door Babet Mossel

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55489 door dettie
Citaat van de dag

Ik lijd aan een zeer eigenaardig soort slapeloosheid. Ik slaap acht uur per nacht, maar ik droom al die tijd dat ik wakker ben

Woody Allen

Tijd voor maken pagina: 0.448 seconden