Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2013 - Van prins(es) tot koning(in)

Lees meer
13 jaren 2 maanden geleden #52200 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema april 2013 - Van prins(es) tot koning(in)
Citaat van de dag

Ik ga nooit op reis zonder mijn dagboek. Je moet altijd iets sensationeels te lezen hebben in de trein.

Oscar Wilde

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 2 maanden geleden #52201 door marjo
Vandaag een boek dat op mijn lijstje komt. Verhalen die in die tijd spelen lust ik wel..

Lees meer
13 jaren 2 maanden geleden #52220 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema april 2013 - Van prins(es) tot koning(in)
De kroon

Nancy Bilyeau

Londen, mei 1537. Wanneer de jonge non Joanna Stafford hoort dat haar nicht tot de brandstapel is veroordeeld omdat ze in opstand is gekomen tegen koning Hendrik de Achtste, neemt ze een beslissing die niet alleen haar eigen lot zal veranderen. Joanna loopt weg uit Dartford Monastry en breekt daarmee de kloostergelofte. Wanneer ze wordt gearresteerd en in de Tower of London word opgesloten blijkt ze een pion in een dodelijk machtsspel. In rui voor haar vrijheid krijgt Joanna, samen met monnik Edmund de opdracht een verborgen relikwie op te sporen. Deze zoektocht voert hen naar kloosters in heel Engeland. Zodra Joanna weet waarnaar ze op zoek is, moet ze besluiten wie ze kan vertrouwen en hoe ver ze zal gaan om haar leven, haar familie en alles wat ze liefheeft te redden.

De kroon is een prachtig en ongekend meeslepend verhaal over de vervolgingen van de Katholieke Kerk door Hendrik de Achtste. Bilyeau neemt de lezer mee op een barre tocht langs het verraderlijke Engelse hofleven, achter middeleeuwse kloostermuren en door het ruige Engelse landschap op zoek naar een belangrijk relikwie uit de tijd van Christus.

Recensie

Om te kunnen scheiden van zijn kinderloze eerste vrouw breekt koning Hendrik VIII in 1534 met de Rooms-katholieke kerk, sticht de protestantse Church of England en confisqueert kloosters en hun bezit. De non Joanna Stafford (27), nicht van de hertog van Buckingham, hoort in 1537 in Dartford Priory dat haar lievelingsnicht door Hendrik VIII is veroordeeld tot de brandstapel en verlaat de priorij heimelijk om haar te steunen. In Londen wordt ze met haar vader opgepakt en naar de Tower gebracht. De bisschop van Winchester geeft haar de keus: de kroon van Athelstan, een relikwie dat een eind kan maken aan de Reformatie, vinden in de priorij, of haar vader wordt gemarteld. Dan begint een moeilijke zoektocht. Deze prettig vertaalde debuutroman van de Engelse schrijfster is positief besproken, o.a. om de originele invalshoek en het goede portret van Joanna. Het boeiende, goed opgebouwde verhaal geeft een goed en levendig tijdsbeeld, maar de spanning ebt later door te uitgebreide scenes wat weg. Kleine druk.

Drs. Madelon de Swart

ISBN 9789047202028 Gebonden 476 pagina's Artemis januari 2012

Vertaald door Noor Koch

Lees meer
13 jaren 2 maanden geleden #52221 door dettie
Citaat van de dag

Intussen geen kwaad woord over onze vorstin, want zij belichaamt als persoon de identiteit van ons volk.

Gerard Reve

Lees meer
13 jaren 2 maanden geleden #52222 door dettie

Marjo schreef : Vandaag een boek dat op mijn lijstje komt. Verhalen die in die tijd spelen lust ik wel..

ja het lijkt mij ook een heerlijk boek. En je leert er ook van merk ik bij bijv. 2 voor 12 :-)

Dettie

Lees meer
13 jaren 2 maanden geleden #52223 door marjo
Als je het allemaal onthoudt wel ja!

Tijd voor maken pagina: 0.538 seconden