Hallo,
Dit lijkt mij best wel een kei tof onderwerp. Even terug in de tijd met onze gedachten vind ik altijd een beetje toverachtig.
Ik herinner mij het boek 'Heksenkind' alsof ik het gisteren pas heb doorgelezen. Het boek kon mij toen al bekoren toen ik nog niets van hekserij afwist.
Het boek gaat alsvolgd;
Leana is een meisje van negen jaar dat bij haar grootmoeder woont. Ze zijn erg arm, maar Leana heeft het er goed naar haar zin. Maar dan sterft haar grootmoeder.In die tijd werden weeskinderen ‘geveild’op het dorpsplein, zo ook Leana.. Eigenlijk wil er niemand voor Leana zorgen omdat iedereen erg arm is en geen geld heeft om voor Leana te zorgen. Even buiten het dorpje woont Juniper. Ze is anders dan anderen. Ze draagt felgekleurde jurken,de vrouwen in het dorp alleen bruin of zwart, ze draagt robijnen om haar vingers, ze is erg rijk en ze woont helemaal alleen.Als er zieken zijn in het dorp, wordt Juniper erbij gehaald om met haar kruiden de zieken te genezen .In het dorp wordt ze fluisterend vaak ‘de Heks’genoemd. Op de dag dat Leana wordt geveild is het hele dorp aanwezig. Juniper is de enige die aanbiedt om voor Leana te gaan zorgen, de andere dorpelingen kunnen een extra mond niet voeden. Leana heeft geen andere keus dan met juniper meegaan. Bij Juniper is het leven zo anders dan in het dorp.Leana kan eerst maar moeilijk wennen, ze moet ineens allerlei klusjes doen, en ze krijgt les in kruiden en Latijn. Leana leert redelijk snel, ze gaat zich thuisvoelen bij Juniper, die overigens erg lief voor haar is. Op een dag komt Leana haar moeder Meave tegen, die haar vroeger als baby heeft afgestaan. Net als Juniper heeft Meave bepaalde krachten, daarmee probeert ze Leana terug te krijgen, maar Juniper geeft zich niet zomaar gewonnen…
Eigelijk is dit boek een aanrader voor iedereen. Ook is dit boek leerzaam (Allé...dat vond ik toen toch) en er wordt op een boeiende manier over het leven geschreven. Dus mocht je dit boek nog nooit hebben gelezen zou ik dit toch maar een keer doen.
sharleen.
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.