Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2005 - Oude jeugdboeken

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5446 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Zoals de zeemeeuw vliegt

Leni Saris

Tessa Runne, groeit op in een dorp aan de zee. Daar ontmoet zij aan de boulevard de rijke mevrouw Van Neerritter met haar kleinkinderen Francis en Dion. Tessa en Francis worden vriendinnen. Als later Tessa's zusje Jenneke voor haar gezondheid in een bosrijke omgeving moet wonen, biedt mevrouw Van Neerriter Tessa's moeder een baan aan als hoofd van de huishouding en mag het gezin Runne in een aardige bungalow op het landgoed wonen van mevrouw Van Neerritter. Tussen Tessa en Dion botert het vanaf het begin niet. Later als Tessa heimwee krijgt naar de zee , vertrekt ze en gaat in een stad aan de zee een poppentheater beginnen. Dion helpt haar en ze worden èchte vrienden en zelfs meer dan dat.

Omdat Dion niets meer van z'n ouders en z'n stiefbroer wil weten, schrikt Tessa zo van deze harde onverzoenlijke houding, dat ze het uit maakt. Later als het poppenatelier afbrandt en Tessa weer helemaal opnieuw moet beginnen, ziet Dion in hoeveel hij van Tessa houdt. Hij helpt haar en besluit zijn harde trotse kop te overwinnen en maakt het goed met zijn ouders en broer. Nu komt alles toch weer goed voor Tessa en Dion.

Bron: oude jeugdboeken
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5447 door dettie
Onder Moeders paraplu

Liepen eens twee kindjes

Hanneke en Janneke,

Dat waren dikke vrindjes

En de klompjes gingen klik, klak, klik

En de regen deed van tik,tak,tik

Op Moeders paraplu

En de klompjes gingen klik, klak, klik

En de regen deed van tik,tak,tik

Op Moeders paraplu

Op Moeders paraplu

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5455 door Sharleen
Beantwoord door Sharleen in topic Re: bericht
Hallo,

Dit lijkt mij best wel een kei tof onderwerp. Even terug in de tijd met onze gedachten vind ik altijd een beetje toverachtig.

Ik herinner mij het boek 'Heksenkind' alsof ik het gisteren pas heb doorgelezen. Het boek kon mij toen al bekoren toen ik nog niets van hekserij afwist.

Het boek gaat alsvolgd;

Leana is een meisje van negen jaar dat bij haar grootmoeder woont. Ze zijn erg arm, maar Leana heeft het er goed naar haar zin. Maar dan sterft haar grootmoeder.In die tijd werden weeskinderen ‘geveild’op het dorpsplein, zo ook Leana.. Eigenlijk wil er niemand voor Leana zorgen omdat iedereen erg arm is en geen geld heeft om voor Leana te zorgen. Even buiten het dorpje woont Juniper. Ze is anders dan anderen. Ze draagt felgekleurde jurken,de vrouwen in het dorp alleen bruin of zwart, ze draagt robijnen om haar vingers, ze is erg rijk en ze woont helemaal alleen.Als er zieken zijn in het dorp, wordt Juniper erbij gehaald om met haar kruiden de zieken te genezen .In het dorp wordt ze fluisterend vaak ‘de Heks’genoemd. Op de dag dat Leana wordt geveild is het hele dorp aanwezig. Juniper is de enige die aanbiedt om voor Leana te gaan zorgen, de andere dorpelingen kunnen een extra mond niet voeden. Leana heeft geen andere keus dan met juniper meegaan. Bij Juniper is het leven zo anders dan in het dorp.Leana kan eerst maar moeilijk wennen, ze moet ineens allerlei klusjes doen, en ze krijgt les in kruiden en Latijn. Leana leert redelijk snel, ze gaat zich thuisvoelen bij Juniper, die overigens erg lief voor haar is. Op een dag komt Leana haar moeder Meave tegen, die haar vroeger als baby heeft afgestaan. Net als Juniper heeft Meave bepaalde krachten, daarmee probeert ze Leana terug te krijgen, maar Juniper geeft zich niet zomaar gewonnen…

Eigelijk is dit boek een aanrader voor iedereen. Ook is dit boek leerzaam (Allé...dat vond ik toen toch) en er wordt op een boeiende manier over het leven geschreven. Dus mocht je dit boek nog nooit hebben gelezen zou ik dit toch maar een keer doen.

sharleen.

Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.
Laatst bewerkt doorSharleen.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5456 door dettie
We hadden veel meer jeugdboeken geplaatst Sharleen maar het forum is gecrashd en nu zijn alle berichten van 3 november t/m 21 december verdwenen. Dus ook de jeugdboeken én veel liedjes.

Ik heb gelukkig de titels van de boeken nog wel dus reparatie volgt.

Bernadet

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden - 20 jaren 6 maanden geleden #5458 door dettie
Het kerstekind

Stijn Streuvels

In een arm Kouterhuisje, past Meetje Moeie op haar zes kleinkindertjes Pierke, Leentje, Trientje, klein zusterke en broerke en de jongste kapoen, omdat moeder ziek te bed ligt. Vader vertelt dat er op Kerstavond een kindeke in het wiegje zal komen te liggen, het zevende kindje. De kleintjes gaan door de sneeuw om aan de rijke kindertjes op 't Heerenhof te vertellen, dat met Kerstmis het Kindeke Jezus bij hun thuis zal komen. Het rijke boerendochtertje Veva, wil graag het Kindeke ontmoeten en gaat samen met haar broertje Toontje mee naar het hutje, om dit wonder te zien. Een heldere ster staat boven het huisje als zij daar, ploeterend door de sneeuw, aankomen. Doch dan worden Veva en Toontje door de knechten achterhaald en naar huis teruggebracht.

Veva kan thuis niet van de kerstboom genieten. Zij wil het Kindeke Jezus zien. De oude meid Treze en haar moeder de pachteres, zien dat Veva niet gelukkig is, ondanks de rijke geschenken. Zij besluiten op Kerstavond toch naar het Kouterhuis te gaan met twee grote pakken met kinderkleedjes en luiers.

In het huizeke heerst armoede en het Kindeke ligt in zijn kribbetje. Veva moet van moeder vragen of het Kindeke volgend jaar bij haar thuis wil komen. Ze zit lang naast het kribbetje en ziet dat het Kindeke naar haar lacht.

Weer thuis droomt zij 's nachts dat zij een engeltje is en door de schouw de kerstboom binnenbrengt. Alle kinderkes samen dansen dan om de kerstboom, terwijl het Kindeke in zijn kribbetje ligt met een appel in zijn handjes

Bron: oude jeugdboeken

Verluchtingen door Jeanne Hebbelynck Uitgever L.J. Veen - Amsterdam Voor het eerst verschenen in 1911
Laatst bewerkt 20 jaren 6 maanden geleden doordettie.

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden #5459 door dettie
(Oud) Kinderliedje van de dag 25 december 2005

O dennenboom, o dennenboom

Wat zijn je takken wonderschoon

Ik heb je laatst in 't bos zien staan

Toen zaten er geen kaarsjes aan

O dennenboom, o dennenboom

Wat zijn je takken wonderschoon

Tijd voor maken pagina: 0.463 seconden