Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2012 - Zonder...

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #47966 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema september 2012 - Zonder...

WilV schreef : Och dames ik heb jullie item deze maand helemaal verwaarloosd, en het is nog wel zo'n origineel thema.

Ik ga mijn leven beteren, ik heb nog een paar dagen voor de maand om is.

Willeke

Foei, ga je schamen! :D

Ach, soms heb je gewoon andere dingen aan je hoofd, je bent niets verplicht, niets moet.

Maar het is altijd leuk je op het forum te 'zien'.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #47980 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema september 2012 - Zonder...
Ha, nu begrijp ik je citaat van vandaag ( grapje...)

Dat boek 'vis zonder fiets', ik heb het gelezen, maar het is vooral vanwege de bijzondere titel blijven hangen, niet vanwege de inhoud.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #47987 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: Thema september 2012 - Zonder...
Willeke

Foei, ga je schamen! :D

Ach, soms heb je gewoon andere dingen aan je hoofd, je bent niets verplicht, niets moet.

Maar het is altijd leuk je op het forum te 'zien'.

Dettie

Was even een beetje uit de roulatie, maar ik ben er weer.

Wat een titel vandaag zeg; de vis zonder fiets.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48005 door dettie
De vis zonder fiets

Elizabeth Dunkel

Een neurotische, Amerikaanse vrouw heeft succes als tekstschrijfster bij een reclamebureau, maar raakt volkomen haar zelfvertrouwen kwijt omdat ze al twee jaar zonder man leeft. Dit brengt haar bij een psychoanalyticus van wie ze gaat houden, maar die haar op een afstand houdt. Na een relatie met een egocentrische, geëmigreerde Russische schrijver leert ze gaandeweg van zichzelf te houden. Pas dan kan ze de liefde voor haar analyticus definitief afsluiten en durft ze helemaal zichzelf te zijn.

De jonge, Amerikaanse schrijfster Elizabeth Dunkel debuteerde in 1989 met deze veelbelovende roman, die feilloos de sfeer oproept van het jachtige, neurotische leven in New York. De plot is goed en neemt uiteindelijk zelfs een verrassende wending. Het levendige, met humor en ironie geschreven verhaal van een obsessie is heel herkenbaar en kan van begin tot eind boeien.

De vertaling is redelijk. Pocketeditie; kleine letter, krappe marge.

(Biblion recensie, Drs. M.A.H. de Swart.)

ISBN 9789057132537 Paperback |392 pagina's | Uitgeverij Ooievaar

Vertaald door T. Schermer-Lodema

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48006 door dettie
Citaat van de dag

De liefde begint met zichzelf, slechts als men liefde teveel heeft kan men er van wegschenken, slechts als een kachel helemaal warm is geworden kan zij warmte beginnen af te geven.

Louis Paul Boon

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48028 door dettie
Wereld zonder grenzen = 'n Wereld sonder grense

Alexander Strachan

Hoewel Wereld zonder grenzen maar een zestigtal pagian's telt wordt het algemeen beschouwd als een klassiek werk over de Zuid Afrikaanse grensoorlog. In een reeks van korte fragmenten die zich aaneenrijgen tot een novelle, wordt, met een minimum aan woorden die een beklemmend gevoel oproepen, een genadeloos oorlogsverhaal verteld over de traumatische effecten van de oorlog op een 'macho'en toch sensitieve, anonieme jonge soldaat.

NBD|Biblion recensie

De Zuid-Afrikaanse schrijver Alexander Strachan (1955) debuteerde met deze novelle, waarin hij in fragmenten de psychische misvorming beschrijft die een jonge soldaat ondergaat in de oorlog tussen Zuid-Afrika en de Swapo. De nuchterheid waarmee Strachan zijn hoofdpersoon het verhaal laat vertellen, is ontluisterend en weerzinwekkend, maar dit boek is zo goed geschreven dat je het in een adem uitleest. De linkerpagina's geven de Afrikaanse tekst (die zeer goed te lezen is) en de rechterpagina's geven de (niet altijd gelukkig uitgevallen) Nederlandse vertaling. Het lezen van beide teksten is wel een verrijkende bezigheid. De vormgeving is conform die van 'De helende kracht van literatuur; over Nederlands en Suid-Afrikaans oorlogsproza'*. Een roman met grote inhoudelijke, morele en stilistische kwaliteiten.

Paperback; kleine maar niet compacte druk, grijs papier.

(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789062655113 Paperback |127 pagina's |Uitgeverij Knipscheer juli 2002

Vertaald door Rolf Wolfswinkel

Tijd voor maken pagina: 0.525 seconden