Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2012 Zoet - Zuur - Zout - Bitter

Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #42459 door marjo
Ik denk, maar kan het nu nog niet controleren, dat ik dit boek van Kurlansky in een kinderversie op de schoolbieb heb.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #42473 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema januari 2012 Zoet - Zuur - Zout - Bitter
Zoete mond

Thomas Rosenboom

Na het overlijden van zijn vrouw verhuist dierenarts Rebert van Buyten in 1965 naar Angelen, een dorpje aan de Rijn. Hij oefent daar geen praktijk meer uit, maar wanneer hij voor de ogen van een groep kinderen een aangereden hond helpt, zien zij in hem toch een dierenarts en komen ze dagelijks met hun meestal kerngezonde dier aan zijn deur. Zo steekt de dierenliefde op als een wind, en verspreidt die zich over heel het dorp. Rebert van Buyten wordt een grootheid en daarmee stoot hij onbedoeld de andere beroemdheid in het dorp van zijn voetstuk: Jan de Loper, een oudere man met een dwangmatige neiging tot grappen maken.

Het kan niet anders of de twee mannen, die aan weerszijden van het dorp wonen en beiden de kunst verstaan van het spreken met zoete mond, komen in contact met elkaar. Maar bij Rebert neemt de afkeer toe tot welhaast een obsessie, zeker naarmate Laura Banda, de vrouw tussen hen in, het steeds vaker over de grappenmaker heeft. De beklemmende rivaliteit vindt zijn climax in een onontkoombare finale, die een confrontatie wordt – of misschien wel een verzoening.

ISBN 9789021437170 Paperback 549 pagina's | Em. Querido's Uitgeverij | augustus 2009

Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #42474 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema januari 2012 Zoet - Zuur - Zout - Bitter
Citaat van de dag

Krijgen we een betere wereld als mensen met dieren omgaan?

Oh, dat denk ik absoluut. Voor een kind is het heel goed voor de ontwikkeling om de zorg te krijgen over een levend beest. Ik denk zelfs dat agressieve criminelen die in de cel kijken naar programma’s die agressie oproepen er baat bij zouden hebben. Ze zouden daar eigenlijk niet naar mogen kijken, maar alleen naar natuurprogramma’s. En alleen naar klassieke muziek luisteren. Stel je toch eens voor dat je alle criminelen een hamster in een kooitje geeft en ervoor laat zorgen, dan breng je iets zachts naar boven. Als je je kunt verplaatsen in een ander wezen, dan sla je iemand niet in elkaar.

Thomas Rosenboom in een interview met Coen Peppelenbos over Zoete mond

www.tzum.info/2011/12/interview-thomas-r...oom-over-zoete-mond/

Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #42488 door WilV
Oh, ik loop achter...wat een origineel thema weer. Complimenten aan beide dames!!!

Groetjes Willeke

Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #42491 door dettie
Nou de eer is voor berdine, zij heeft dit onderwerp bedacht en de titels geleverd, ik zou er zelf nooit op gekomen zijn om dit als onderwerp te nemen maar vind het wel heel erg leuk.

Dettie

Lees meer
14 jaren 6 maanden geleden #42495 door WilV
Complimenten Berdine dus!

Tijd voor maken pagina: 0.457 seconden